Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSICHE. Sunâ swing restant furlans

............

Su YouTube al capite di inclapâsi intune band une vore insolite: insieme cul jazz, il country, il swing e il blues, il grup al sune melodiis “strambis” che a vegnin di lontan. O sin a Melbourne, Australie, e “La Bande di Sandro” e cjante e e fâs musiche ancje par furlan. No vin duncje podût fâ di mancul di cjapâ contats cul ideadôr Sandro Donati, cjamese blancje e cjapiel panama, che nus à contât la sô maraveose storie di emigrazion fate di antighis vilotis regjistradis de vôs de anziane mari, dai discs dai Arbe Garbe e di Glauco Venier, e dal sium di tornâ in Patrie invidât di Dario Zampa. Sandro nus à fevelât un pôc par furlan e un pôc par inglês. Dal talian, nissun segn.
Sandro, continus cemût che al è scomençât dut.
O soi nassût a Possec tal 1951 e cuant che o ai finît 5 agns o sin emigrâts a Melbourne. O soi cressût jenfri dôs culturis. In cjase a fevelavin par furlan, a mangjavin plats furlans e i nestri amîs a jerin i furlans dal Fogolâr Furlan, che gno pari al è stât un dai socis fondadôrs. Fûr di cjase invezit o jeri un australian.
E cuant âstu cjatade la musiche furlane?
Tai agns Setante, intun viaç che mi a puartât fin a New Orleans, par amôr dal jazz. O soi ancje passât pal Friûl: achì, pe prime volte, o ai cognossudis lis vilotis, cun jo e gno cusin a sgosâsi tes tratoriis. Mi visi di une volte a Resie che o vin fat tant di chel casin che a son rivâts fintremai i carabinîrs. Cuant che o soi tornât in Australie, lis vilotis a son restadis simpri cun me. Intant i miei fîs e i miei nevôts a continuavin a cressi furlans: e la musiche e je stade une part integrante de nestre culture. Ancje la mê femine Judy Jacques, une cjantante jazz e gospel cognossude, e cjante par furlan.
E cuant âstu decidût di sunâ la nestre musiche?
Cuant che a son muarts i miei viei o ai sintude fuarte la dibisugne di esprimi cheste part di me. Prime che mê mari e murìs le ai regjistrade intant che e recitave lis sôs poesiis furlanis che i plasevin di plui. Daspò o ai scrite la musiche e o ai dât vite a cjançons come omaç pe mê famee. Ai incuintris cui parincj al jere impussibil no cjantâlis ducj insieme. Lis vilotis a son restadis tai miei progjets musicâi cu “La Puarte Sierade”, sunade in stîl calypso e comparide tal 2000 intal disc di Barry Wratten e la sô Pelican Jazz Band di New Orleans.
“La Bande di Sandro” invezit cuant nassie?
Tal 2007. Intal repertori o ai metût dentri ancje une selezion di vilotis rangjadis cun ritmis caraibics e un tic di swing. O vin vût un grant sucès tant che o sin lâts indenant a regjistrâ chel che jo o clami “Progjet Friûl” par doi agns ancjemò. Purtrop il grant fûc dal Black Saturday bushfires (ai 7 di Fevrâr dal 2009) nus à causionât une vore di problemis. O vin finît di regjistrâ tal 2010.
Cemût âstu convinçût i tiei amîs a sunâ la musiche furlane?
Melbourne e je une citât maraveose e multiculturâl. Al è un grant interès viers lis diferencis. I miei musiciscj a sunavin za une vore di gjenars e di musichis dal mont, cussì a son stâts dome contents di imparâ ancje chês furlanis. E po dopo, ogni regjistrazion e jere acompagnade di une taule plene di ghiringhei e di vin furlan che a contribuivin a tirâ sù l’umôr.
E la rispueste dal public?
Fantastiche. Il progjet al è aromai vecjo di doi agns ma al è inmò vuê trasmetût de radio nazionâl. Chel altri an o vin sunât tal prestigjôs Recital Centre di Melbourne cu la Banditaliana di Riccardo Tesi par une schirie di concierts dal vîf trasmetûts de Australian Broadcasting Commission. E ancje i nestri ultins incuintris tai pubs a son plens di australians che a cjantin e a balin il “Friulian swing”!
I vuestris rapuarts cul Fogolâr locâl?
Strabons, nus à simpri sostignût. Di resint Dario Zampa al è vignût a Melbourne e al à dit che e sarès la pussibilitât di organizâ une visite in Friûl pal prossim an. Al sarès un sium, la ultime volte o soi vignût tal 2001 e cumò o ai une grande voie di tornâ.
Cualis sono lis tôs fonts musicâls dal Friûl?
“Villotte e Canti popolari del Friuli” e “O ce biel cjiiscjel a Udin”, “100 Canti del Friuli popolari e d’autore” soredut. Ma o cîr ancje di tignîmi in contat cu la musiche di vuê, par esempli o ai une colezion dai discs dai Arbe Garbe e di Glauco Venier.
Il toc che tu sês plui leât?
“Serenade (Tu âs doi voi)”. Al jere il preferît di mê mari: mi domandave simpri di cjantâlu par jê. Lu vin fat insieme une vore di voltis intant che e lotave cu la sô malatie.
Crodistu che il Friûl di vuê al sedi il stes di chel contât tes tôs cjançons?
O sai ben che i emigrants a puartin cun se un puest che al reste congjelât tai lôr cjâfs. Mê mari une volte che e jere tornade in visite e jere restade mâl de maniere che lis robis a jerin cambiadis, i sarès plasût che dut al fos restât compagn di cuant che e jere lade vie. Invezit jo o crôt che la culture e à di cressi e di svilupâsi, cence però sledrosâsi rispiet al passât. E la impuartance de diversitât linguistiche e je centrâl in chest sens. Chi o viôt i indigjens di Australie: a lotin pe lôr identitât ancje lotant pe lôr lenghe. O speri che ancje il gno “Progjet Friûl” al puedi contribuî in cualchi maniere ae culture musicâl contemporanie dai furlans dal mont. ■
Natascia Gargano

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +