Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LETARIS

............

Cjâr diretôr,
intun articul scrit di Walter Tomada (LPdF 11/2011 – pagjine 12, ndr) si fevelave de situazion dificil de lenghe furlane. Come simpri si tire fûr i sussidis che no son mai avonde. Scusait dal gno fevelâ franc ma cheste venerabil istituzion filologjiche di cè si lamentie? Ise veramentri chê che e fâs di plui?
Seont i ultins conts, la Filo, e ricêf scuasit mieç milion par an e chescj bêçs, par sfortune nestre, a son doprâts par un tierç o al massim un 40% pes publicazions par furlan. Dut il rest al è publicât par talian. Tai ultins “Sot La Nape” publicâts chest an, o conti une medie di 60 a 70 pagjinis par talian su 110. Cun di plui ce che al è scrit par furlan, dispès al è dome chel che i letôrs no learan parcè che nol interesse nissun.
O passarès vulintîr di zontâ une sgrifignade ancje ai Musicologi che Natascia Gargano (LPdF 11/2011 – pagjine p23, ndr) nus presentave come un dai furlanissims ma se chescj musicolics no doprin une sole peraule par furlan sul sît, cemût fâ? Anzit, une dì che o vevi tacât a scrivi par furlan sul forum de musiche, mi è stât dit di un moderadôr che la lenghe furlane no jere benvignude e che se o varès continuât mi varessin butât fûr…
A cuant une leç veramentri imparziâl fate veramentri pe difusion de marilenghe e che e da i sussidis dome a di chei che veramentri a dimostrin al 100% di doprâ la lenghe par promovile?
Ma chei che a distribuissin i sussidis, sano cualchi peraule di furlan almancul?
Al sarès interessant di savêlu par capî il parcè che la plui grande fete dai sussidis e va a di chei che a doprin la marilenghe di mancul o dome par fâ i titui o fâsi la publicitât.
Saressial justamentri par promovi chês istituzions che a fasin di dut par che la lenghe furlane si dopri dome chel tininin par justificâ i sussidis? Di fat, dant sussidis a di chei che a doprin simpri di mancul la lenghe furlane al è come finanziâ la distruzion de lenghe. Al ecuivâl a pocâ la estinzion in mût che une dì, cuant che nissun al fevelarà plui la lenghe, al sarà plui facil di taiâ ducj i sussidis.
Fortune che cualchidun al scrîf inmò dut par furlan e cualchidun altri al fevele la lenghe ancje cence sei paiât di fâlu. Senò e sarès bielzà sparide.
Cun simpatie, Gianmario Sommarti – Brussels ■

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +