Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Di Invier il “re” al è il purcit

............

Sant Andree, il purcit su la bree, a disin ator pal Friûl. Al sarà par chel che in Friûl ae fin di Novembar si tache a purcitâ. Grande tradizion chê dai purcitârs in Friûl, tant che propit il non stes dal mistîr al à origjin de bestie, dal purcit.
Nol è un câs chest leam cu la bestie che e faseve vivi, almancul une volte, dute la famee. In ogni famee al jere un purcitâr e ognidun al veve un purcit intal cjôt; e il plui des voltis chest al bastave par fâ lâ indenant la famee e vê il mangjâ par un pôcs di mês.
«A son pardabon tantis lis detulis che a rivuardin il purcit e il purcitâ – al dîs l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino –, segn chest che e jere une bestie une vore impuartante pal nestri teritori».
Magari chei plui zovins o i plui piçui no san nancje ce che al è un purcitâr, ma di sigûr a ‘nd è di chei che si visin. O se no, a son chei che a viodin intes fotos dai nonos il purcitâr; o ancjemò, o vin la imagjin dai salams e des sopressis picjâts inte cantine, dai persuts metûts a suiâ, dai socoi tignûts di cont pal Invier.
Chi in Friûl, in plui de fortune di vê une grande produzion di persut tant che chel di Sant Denêl, o sin fortunâts parcè che o podìn cjatâ dapardut bon salam furlan e, ancje se a son in pôcs in dì di vuê, o podìn cjatâ cualchi purcitâr.
«Il persut di Sant Denêl e je la ecelence che no podìn fâ di mancul di vê – al dîs ancjemò l’assessôr –,  al à di jessi chest il prodot, insieme cul Montasio, il Furlan, la Trute, a puartâ indenant il nestri agroalimentâr. No stin a dismenteâsi che o vin tancj altris prodots di podê “vendi” ben. In chest câs, une vecje detule furlane e diseve che “dal purcit no si bute vie nuie”. Ben che al vegni il persut  – al dîs l’assessôr – ma ancje salams, sopressis, luianiis, brusadulis, cueste e dut ce che cheste bestie nus da!».
Un lûc di incuintri su chescj temis, par esempli, e je Cjase Cocel, a Feagne: cemût si fasial a no visâsi dal purcit neri di Feagne? Une raze aromai lade pierdude, ma che par agns e je stade la fortune di chest paîs dal Friûl Culinâr, che e dave i purcits fintremai a Sant Denêl.
Ancje intune altre zone dal Friûl, no lontane di Feagne, si cjate une tradizion di purcitârs. A Dartigne, inte gleseute di Sant Stiefin, e je une piture di un purcitut insieme cun Sant Antoni che e je datade XIII secul. La piture e je deventade la fortunade icone di une manifestazion aromai cognossude in dute la regjon, Purcit in Staiare, che ancje chest an si fâs a Dartigne ae fin di Novembar, propit dongje de dì di Sant Andree. Tancj a disin che a son stâts propit i purcitârs di Dartigne a fâ cognossi ator il salam, e al è ancje cui che al dîs che i purcitârs pignots (la int di Dartigne e je clamade cussì) a son lâts sù in Ongjarie a fâ chel che dopo al è deventât il salam ongjarês. Al sarà: par intant, spietant di vê cualchi informazion plui sientifichementri provade – a son studis in cors – gjoldìnsi une buine merinde di pan e salam!
Cinzia Collini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +