Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Paîs e citât

............

Cence volê lâ a scomodâ Esopo che al jere de idee che campagne o citât no jerin la stesse robe nancje pes surîs, o scugnìn ameti però che, te storie dal om, si à simpri vude cheste rivalitât che no je dome di bêçs o di comoditâts o di luianiis che no tegnin il pont. La sielte jenfri campagne e citât e je, in font, une sielte di civiltât.
La citât e je nassude e cressude cul nassi e cressi de industrie. La int dal borc, che te ete di mieç e veve lis sôs buteghis sot dal cjiscjel dal cont o te contradis aventi un ciert pont i à parût di stralozâ, di lâ tal larc, là che e podeve sfloregjâ cun plui libertât. E je nassude la borghesie, la siorie e la mafie citadine cun dut il ben e il mâl che chest al compuarte. E stant che la culumie tancj viaçs e fâs di parone ancje te crepe e no dome te panze, si à tacât a viodi dut in funzion de citât, deventade il sflandôr de regjon, il sium plui grant di ogni puar ledanâr, la brame di ducj chei che a volevin deventâ alc. E si à finît par fâ crodi che la citât e jere vite e il paîs muart; di une bande dome lusôrs; e di chê altre dome pecjis.
La diviersitât fra campagne e citât e à cjapât pît ancje pe fuaree diferent che al veve il contadin e il citadin tal produsi la sô opare. Lis fabrichis a van indenant cu la teniche, che e je sogjete a la matematiche e a la fisiche e a dutis lis siencis «esatis». La campagne, cuant che si à voltât e semenât e coltât, pò stâi ancje che nol nassi nuie, se il timp o la stagjon no son conforme. Di lì al è facil che al nassi un sens di sfide tal citadin, che al è lui paron espotic di ce che al prodûs, a la cuâl che chel di paîs al è simpri in forsi, stant che no dut al dipent di lui. Chest a nivel psicologjic.
Però o vin di dî, par dovê di cussience, che un cert mût di fâ politiche al à simpri cirût di judâ la citât a cressi magari a sproposit e no i à dade une man al paîs, che al è lât calant parcè che no si viodeve mieç di sortide: o sclâf dal paron o di chel altri Paron.
Parcè la pulitiche àe simpri privilegjât la citât a scapit de campagne? Salacor par une inicuitât che nancje lôr no àn il coragjo di ametile. L’om di paîs al à un orloi che al va planc e prime di gambiâ al pense e al torne a pensâ fintremai che i va vie ancje la sium. L’om di citât, al contrâr, no vint nuie fûr dal so lavôr e des sôs mans, al à dut interès a gambiâ cu la sperance che al gambii in miei. Al è plui puartât a gambiâ ma al à ancje mancul fermece di ideis. Che di fat in citât baste une plere e la int ti cor daprûf, robis che no sucedin tai paîs.
Al è clâr che, come che a son metudis lis robis cumò, no si pò butâ jù la citât e tornâ ducj in campagne. Però si à di cirî une politiche e une culture che ti fasin capî che a coventin chê e chê. Campagne e citât a son peadis e a podin sgambiâsi ognune i siei valôrs. La citât e à lis sôs ativitâts «terziariis»; la campagne e à chês altris dôs, lis primariis e lis secondariis, se o volìn lâ indenant cu la logjiche. Citât baste une, tun puest a puart e che e funzioni; paîs plui a ‘nd è miôr al è. Parcè che se in citât si à la brume de «culture», in campagne si à il lat de culture, che cence di chel no ven fûr la brume.
Cu la politiche bastarde di cumò, invezit, a àn fat in mût che dut al vedi di disgotâsi te citât e ancje chei de campagne a àn di imparâ i vizis e cjapâ sù lis disgraciis di chei che a àn vude la brute idee di lassâsi inceâ dai neons e dai sunsûrs di une vite mate e discjadenade. Bisugnarès che un Stât san al judàs la int a restâ in campagne, cun dutis lis comoditâts di lâ in citât par un sanscugnî. Che a ‘nd è pôcs, a jessi sancîrs. Nol è dit che une Universitât e scuegni jessi par fuarce in citât o une scuele miezane tal centri plui impuartant. Il Manjon, che nol jere propit tant stupit, al diseve, par esempli, che lis scuelis pai mestris a vevin di fâlis dutis in campagne, di mût che chei che a studiavin sui libris a vessin·la pussibilitât ancje di studiâ il grant libri che al è tor di nô.
Tant a dî che la tiere e je dut.
No stait a vignî fûr che chei di citât a son plui indenant di chei di paîs. In ce? Parcè che a àn plui machignis, o plui sunsûrs o l’ultin cine o il semafar? La civiltât e varès di jessi prin di dut progrès, e progrès al vûl dî lâ indenant. Ma lâ indenant di oms, no di mats o di disperâts. Par chel o disìn che si trate di civiltât. E si à di vê il coragjo, cuant che si fevele di certis robis, di spiegâ ancje il metri che si dopre. Se a mancjin i ponts di orientament si pò lâ indenant, indaûr, di ca, di là, e ancje lâ vie di cjâf. Come che al sucêt in chestis citâts fatis sù par copâ la culture e 1’om, impen di servî la culture e l’om.
Cualchi volte al ven di scrupulâ che a vedin volût a pueste fisca la vite di paîs e la campagne e lis pioris par che ju oms a deventassin ducj pioris sot de bachete di un lazaron, che al pò sei une persone o un partît o une ideologjie o un Stât.
Chi di nô, in Friûl, o vin ancjemò la furtune di vê une vite paesane e une citât che no je propit tant ingjaulade di fânus svariâ. Cirìn mo di no vê il complès dai stupits: di lamentâsi parcè che Udin nol à dutis lis perlis di un Milan o un Turin o une Rome o un Napoli. E stin atents, che lôr, tratant di sassinâ une int par dopo doprâle, a saressin bogns ancje di dînus che o sin indaûr e che o pucìn di medioevo e di ledan. Simpri miei puçâ di vîfs che no puçâ te casse, come là jù, che si stan copant in non dal progrès!
PRE ANTONI BELINE
La Patrie dal Friûl
n. 7-8 Lui – Avost dal 1980

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +