Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL BIBIE – GLESIE FURLANE. No sta fermâti mai

............

Par un papà e une mame la nassite di un fi e je come tocjâ la lune cul dêt, come cerçâ un sclip di Paradîs: un event maraveôs, un grant e radicâl gambiament di dute la lôr vite. Che, se cussì nol fos e dut continuàs come prime, alore, il frut nol rivarès a madurâ e lôr a saressin responsabii di vê trascurade e tradide chê creature.
Passant dai paragons ai fats, o stoi cjacarant dal event de leture integrâl de Bibie par furlan: un grant avenimet che al è dome di congratulâsi cul ARLeF e cul nestri popul.
Mi domandi però: mame e papà cemût àno cirût di fâlu cressi?
Pari di un popul a son i siei sorestants, lis istituzions civîls, la scuele di ogni ordin e grât, i responsabii de pulitiche, de culture, de lenghe: mi somee che l’event Bibie, no ju vebi nancje tociâts inte lôr tradizionâl trascuratece.
Mari di un popul e pues jessi la glesie, ma chê no à mai dade la vite pe cuestion furlane. Cuant che al jere vîf pre Antoni a son sucedûts moments di altissime tension tra il vescul cu la Curie di une bande e pre Antoni cul grop di Glesie Furlane di chê altre. In chê volte a disevin che se la realtât furlane no progredive e jere colpe nestre, e che, se o vessin ubidît, Rome nus varès dade la lune tal poç. In chescj agns no viôt il nestri grop a butâsi cuintri dal Pape o dal Vescul, epûr il Messâl furlan al è intun cjanton a Rome e in Diocesi, pal furlan, nuie al à progredît. O ai let i discors fats in ocasion de visite di Pape Benedet XVI a lis glesiis dal Nordest: no ai cjatât un pinsîr che al judi a viodi in maniere gnove lis minorancis e la glesie locâl.
Cuant che o jeri frut, mê mari ogni tant e faseve une fuace, un pan dolç cussì biel e saurît che lu viôt e lu gusti ancjemò. Ma chê fuace no gambiave la miserie de int dal   paîs. La liberazion di un popul, no si ridûs a une zornade o a un dolçut. L’event de Bibie al è impuartant e valit; al reste come lis boris prontis a ardi se si metin cuatri stecuts, ma lis istituzions civîls e glesiastichis a butin la cinise par che il boreç nol vebi a cjapâ fûc iluminant la nestre gnot. L’event al è une rose, ma ai vuardeans no ur interesse di jê.
Pal moment in cheste nestre societât une gnove vision, alternative, di culture e di mont no je buride fûr: continuant cussì, nus ridusaran cence muse e cence avignî.
E l’event de Bibie nus vise di no iludisi pal moment de conversion dai grancj; la nestre fuarce e reste ancjemò te resistence de int.
E dîs mari Taresie di Calcute: “No sta rassegnâti a jessi compatît; fâs che ti puartin rispiet; no sta fermâti mai”.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +