Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Sapade si sint furlane

............

Sappada (foto Gian77-wikipedia.org)
Sappada (foto Gian77-wikipedia.org)

Sapade/Plodn e à viert lis puartis e fraie de vierte dulà che la Societât Filologjiche Furlane si è sintude pardabon a cjase. La fieste e à vût un bon esit, ma nissun (uficialmentri) al à tocjât il cantin che di cualchi an al ten vive la comunitât, ven a stâi la gole di Friûl.
Cjacarant cui Sapadins e sucêt une robe particolâr: ducj ti pandin vulintîr la lôr idee, ma cuant che tu impiis il regjistradôr pôcs a àn gust di rindile publiche. Ti mandin dai “referendaris”: a son lôr i delegâts aes rispuestis.
Cualchi pinsîr però lu vin cjapât sù e al è in pratiche ce che e pense, dome cun cualchi sfumadure divierse, buine part de int che o vin vût mût di baratâ peraule.
I COMENTS DE INT_ La Gjeme par esempli e partìs di lontan e nus dîs che «La cuistion e je nassude inmò tal 1975 cuant che al è stât fat il prin referendum, za alore lis ativitâts, a part chês burocratichis a jerin viers il Friûl. Al è clâr che i sapadins a àn simpri tignût al Friûl, ducj le metin sul fatôr economic, alc al incidarà ancje chel; nô o sin achì isolâts tra dôs regjons a statût speciâl (Friûl e Trentin), la Austrie e à tancj privileçs plui di nô, ma la cuistion di fonde e je che ducj i rapuarts a son simpri stâts viers il Friûl: storie e culture. I leams cul dialet di Tamau, o vevin fintramai il stes predi che al vignive a funzionâ. Cumò ducj a àn dit di sì, e mancje la regjon dal Venit, dal Friûl lis rispuestis a son stadis positivis e i referendaris a pochin viers il sindic parcè che al varès di puartâ la cuestion in regjon par lâ indavant in parlament. La int no à molât: e ten simpri dûr».
Pe zovine Nicole, cun none di Tamau e basavons dal For e Davoatri, «Par chel che al ten aes resons storichis par sigûr Plodn e je peade a strent cul Friûl e cu la Cjargne, par chel che al rivuarde un passaç di regjon viodût tant che soluzion di ducj i problemis al è secont me un resonament un tichinin fat in presse, no pensi che e podarès jessi la soluzion imediade di dut. Chê che je la posizion di vuê di Sapade tal Venit e mudarès dal sigûr se e fos in Friûl: lis localitâts montanis in Friûl no son tantis come tal Venit e duncje plui pussibilitât di vê finanziaments. Vuê però dut al zire viers la Cjargne fintremai la nestre scuadre di balon; ancje nô zovins o vin diviers contats cui cjargnei».
LA POSIZION DAL SINDIC_ Il Sindic Alberto Graz al à lis ideis claris: «Al è palês che il Venit nol intint pierdi une localitât, ma al è ancje vêr che il so parê nol è determinant. Tai paîs passâts za in cheste situazion il vôt de regjon nol à mai vût un pês decisîf: viodarìn ce che al sucêt, ma o pensi che a coventin inmò un pâr di agns. Par chel che rivuarde la mê posizion disìn che il grop dai referendaris tun prin moment al à capît che il sindic al à di vê un rapuart istituzionâl, cumò invezit al poche, ancje justamentri, par vê rispuestis. Duncje mi ativarai viers la regjon parcè che chest al è il minim che i podìn domandâ come istituzion. Il sindic nol à podê te cuestion tal sens che se il referendum al valès mancul dal sindic nol coventave fâ il referendum. Tocje jessi clârs: secont il gno parê se il sindic al ves di dî dome une peraule sbaliade parcè imponude des istituzions al corarès il riscjo di ruvinâ il lavôr di tancj e alore bisugne che ognidun al mantegni la sô funzion. Al è sucedût ancje in altris localitâts (p.e. Cortine) cun chestis cuistions dulà che il sindic nol à mai cjapade posizion, al è lât indavant pe sô strade. No vin di dismenteâ che il sindic al è a timp…»
I REFERENDARIS NO MOLIN_ Fabrizio Piller Roner, dal comitât referendari, al spiete il parê dal Venit che cun ogni probabilitât al rivarà passât l’Istât «Pal moment o vin za il procediment di leç incancarât al Senât, a pene che la prime comission afârs costituzionâi e varà chest parê, e vierzarà la discussion de propueste di leç cence passâ in aule, duncje cuntune procedure plui svelte. Nô, tant che comitât, o vin esaurît il nestri compit, o vin fat dut ce che o podevin: cumò dut al è tes mans di Rome. O mantignìn il nestri spirit combatîf e nus à fat tant plasê di vê vude ospit la Societât Filologjiche Furlane: al è un segnâl di interès di bande dal Friûl, interès che il Venit nol à. Nô si sintin furlans aromai al è clâr a ducj».
Celestino Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +