Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – Ma a scuele interessial il furlan?

............

IL PROGJET_ Lavorant pe cooperative Serling o ai podût davuelzi un progjet di laboratori didatic par furlan tes scuelis primariis di Çarvignan.
Chest progjet, che tal gno câs al cjape dentri ancje la archeologjie, si è svilupât tal ambit des oris destinadis al furlan che la direzion didatiche e conferìs ogni an tes scuelis maternis e primariis dal circul. Metint in pratiche la multidissiplinarietât di fat o ai volût sei insegnâ il furlan sei fâ cognossi ai frutins la realtât storiche dal lôr teritori, improntant lis lezions su lis realtâts storichis e preistorichis dal Friûl (cjistielîrs, tumui, Aquilee). Dilunc des sîs oris di lezion par ogni classe, dividudis in trê incuintris, o vin cussì imparât alc su lis tecnichis de archeologjie, i struments che si doprin, ce che a son i cjistielîrs e dulà che si cjatin e un pôcs di tiermins furlans che magari cussì no no si imparin a scuele.
Se o ves di tirâ une rie sot su cheste esperience di furlan tes scuelis mi ven di dî: avonde positîf.
Cheste percentuâl in font si alce par vie dal entusiasim che a mostrin i fruts par dut ce che al è gnûf, ancje pal fat che fâ dôs oris di furlan al vûl dî no fâ lezion di matematiche o gjeografie; plui dificil al è valutâ trop che chest entusiasim al è voltât al fat di fâ lezion di e par furlan.
LIS DIFICOLTÂTS_ Une des primis dificoltâts che o ai scugnût frontâ e je stade chê di fâ la mê lezion fûr par fûr par furlan; Çarvignan e je une realtât, pûr simpri di paîs, che e je une vore particolâr, ven a stâi une realtât diversificade cun tancj fruts forescj, sedi di altris regjons di Italie che di altris Stâts. Al è stât cussì dificil impostâ une lezion dute par furlan, i intervents in marilenghe si limitavin a cualchi tiermin, a frasutis metudis alì, ma pôc di plui.
Sui materiâi doprâts par fâ lezion, schedis e presentazions, o ai cirût di sgnacâ dentri “plui furlan che o podevi” ma o scuen dî che lis dificoltâts te comprension a jerin tantis. O ai notât di fat un piçul disorientament tai fruts tal moment che si ur cjacarave dome par furlan, salacor plui pal fat che no son usâts, soredut tal ambit scolastic. Tancj di lôr di fat il furlan a cjase lu scoltin (la plui part dai nonos) ma no ur ven fevelât o, se ur fevelin, a scuele a cambiin subit regjistri, li no, il furlan no si lu fevele nancje cui amîs dal paîs.
ASPIETS POSITÎFS_ Une note di colôr le àn metude i frutins forescj: come che o disevi tancj di lôr a vegnin di altris Stâts (pal plui Albanie, Kossovo, Ucraine, Romanie) ma la curiositât che ju caraterize e je pardabon positive. Ducj a àn mostrât un interès, une voie di fâ sorprendente. Ancje te leture, lis mans a jerin simpri alçadis! Ae mê domande “Secont voaltris parcè si studiial il furlan a scuele?” i prins a rispuindi a jerin lôr, disint che in cheste tiere a sintin a fevelâ une lenghe diferente e che duncje bisugne savê rispuindi a cui che ti tabaie. Une biele dimostrazion
di viertidure mentâl che e varès di insegnânus cetant.
Dal lôr ancje i frutins furlans a jerin entusiascj tal moment che si ur diseve di fâ lezion di furlan, braurôs di savê alc di plui che tancj lôr compagns no san.
I INSEGNANTS_ Un discors in bande al va fat pai insegnants: daûr di chest progjet di furlan te scuele, no jessint inmò regolarizât a nivel di legjislazion come che al sarès normâl, e je une cierte indiference. Al di là dal fat che cetancj insegnant no son furlans, ancje chi si cjatin posizions contrastantis: prin di dut, jessint che in chest câs lis lezions di furlan a son delegadis al espert esterni, l’interès di bande dai mestris al è relatîf. Piês inmò al è cuant che adiriture chest lavôr al è viodût come une pierdite di timp e in cierts câs cuasi ostacolât. Come simpri in chescj câs l’educazion al furlan e par furlan e je in man dome a cualchi insegnant di une sensibilitât particolâr e di buine volontât. Dut câs simpri masse pôc.
TIRANT LIS SUMIS_ Cemût che o ai simpri vût mût di viodi i fruts a san maraveânus e a son siôrs di risorsis e voie di fâ; il probleme reâl de mancjance di difusions dal furlan no son dal sigûr lôr, ma, dopo des fameis, cheste scuele che ju contente cun 6 oris di lezion ad an (cuant che al va ben), invezit di pontâ sul lôr entusiasim e voie di imparâ une lenghe e une culture che, dilà di dut, a sintin lôr.
Venusia Dominici

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +