Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cimiant in muse a la pôre dal forest…

............

Friûl, tiere di emigrazion, tiere piçule e sierade tai siei confins, tiere di int ruspiôse e marumide: ve culì i caratars dal Friûl tal imagjnari coletîf. Ma il Friûl al è ancje tiere di int che e à zirât il mont cun curiositât e gust di scuvierzi, puartant ator la sô umanitât e fasintsi volê ben pe sô scletece, cence tantis nainis.
Un esempli nus al da la figure di Pieri Savorgnan di Breçâ, nobil furlan nassût a Rome tal 1852, uficiâl de Marine francese, sbarcjât in Afriche par jemplâ il blanc des cjartis gjeografichis. Esploradôr cence armis e cuintri de sclavitût, mot de pazience e dal rispiet, Pieri al fo un om di pâs, diferent dai “conquistadores” dal timp, tant che la capitâl dal Congo, che si clame “Brazzaville” in so onôr, e je la uniche citât a vê mantignût ancjemò vuê il nom di un colonialist. Pieri al jere vuidât dal misteri e al veve pôre, une grande pôre dal diviers. E pûr a cheste pôre al à fat cuintri, no cu la violence o imponint la sô culture o refudant chei popui, ma spartint il lôr dolôr e lis lôr gjondis, cjacarant, scoltant e viodint in lôr oms come lui, cence par chest pierdi la sô identitât, ma fasintle, anzit, plui siôre tal dialoc e tal scambi di esperiencis.
E intun moment storic come il nestri, là che africans e migrants a rivin ogni dì tes nestris tieris, tucant aes nestris puartis, o vin denant dai voi un migrant che al à alc di dînus: furlan a Rome, roman in Friûl, francês di acuisizion, african par vocazion, insume un om che, denant dal forest, al à cjalât in muse la sô pôre e i à cimiât, fin a batile, crodint te umanitât plui vere che e lee dute la int dal mont.
Se, come che e diseve Catine la Percude, “e esist une muart de tiere e une muart de memorie”, te fase che o stin vivint e tal confront cui emigrants di vuê o vin di stâ atents a no colâ tal pericul di fâ murî la memorie de nestre storie di emigrazion. Pieri da Brazzaville, furlan in Afriche, nus ricuarde alore cemût che i Africans in Friûl a puedin deventâ une risorse, par vie de comun partignince umane. Dut chest, cuintri il pericul di pierdi no dome lis nestris lidrîs, ma ancje – e soredut – la semence.
Ilarie Colùs

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +