Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – AGRICOLTURE. Jenfri lis busis dal formadi

............

Di sigûr in Friûl nô o vin un dai formadis plui bogns, che al jentre dentri te liste dai DOP europeans: il Montasio. Al è un formadi di alte cualitât, che al va fat lant daûr di un dissiplinâr rigorôs e controlât di un Consorzi. Tant par scomençâ, il Montasio al à di jessi produsût intun teritori definît (Friûl e in cualchi part dal Venit) tignint controlade la materie prime, ven a stâi il lat. Ancje chel al à di sei produsût par fuarce in Friûl (o in chei puescj permetûts dal dissiplinâr), par podê deventâ formadi Montasio. Chest gjenar di formadi al è produsût midiant di une formazion lente, cussì che al puedi vê particolaritâts rispiet a chei altris formadis.
TIPIC FURLAN_ Il Montasio al pues jessi fresc, semistagjionât o stagjonât. Chel che al cambie al è dome il timp che al sta fer a polsâ, e chest al da al formadi savôrs e aspiets diferents. Chel fresc al è un formadi plui mulisit e clâr di colôr, chel plui vecjo al è invezit plui scûr e friabil.
Al è un pôc di timp che si sta provant a fâ il formadi doprant il lat di une sole raze di vacje: o stin fevelant dal formadi fat dome di lat di Pezzata Rossa, la raze di vacje origjinarie dal Friûl. Al è stât ancje depositât inte Comunitât Europeane la marcje “Solo di Pezzata Rossa”, che e identifiche ducj chei prodots fats dome cul lat – o cu la cjar – de vacje “beletade” (o “flore”, ndr). Chest al è impuartantissim pal disvilup e pe conservazion di cheste raze, e al jude il disvilup di chest gjenar di arlevament.
CHEI ALTRIS FORMADIS_ No stin a dismenteâ nancje ducj chei formadis particolârs che o vin in Friûl e che a àn di jessi tutelâts e valorizâts: il formadi di Malghe, il formadi Asìn, il formadi frant e ducj chei altris prodots tipics che o podìn svantâsi di vê te nestre regjon.
In Friûl o vin une lungjissime tradizion tal cjamp di latariis e di casârs: no si pues dismenteâ di nomenâ latariis come chê di Breçà o di Mortean, Tresesin o Coder, Cividât, Glemone o Vençon. «La presince di tantis latariis – al comente Claudio Violino, assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls – al testemonie la volontât di lâ indenant intune ativitât che par tancj e semee dismenteade. In dì di vuê, la int e sint la necessitât di comprâ i prodots vicins, chei fats dongje di cjase. Propit par chest, al è impuartant mantignî cheste tradizion che e caraterize la storie dal nestri Friûl».
Cinzia Collini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +