Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Memorie e profezie

............


Se un popul nol sa dontri che al ven, nol pues savê dulà che al va. I mancjin lis coordenadis par une navigazion sigure e furtunade. Di chi la impuartance fondamentâl de memorie. Un popul al scuen cjalâ al so passât, il plui pussibil indaûr. Ma se un popul al pense o al vîf dome di passât, di memorie, magari di memorie nostalgjiche, nol va indenant instès. Parcè che la memorie e à un sens e un valôr dome se ti jude a cjalâ indenant, a prospietâ, a progjetâ, a preparâ un avignî.
Lis celebrazions dai moments fondamentâi de storie di un popul a son une vore impuartantis. Di fat ducj i popui a àn lis lôr fiestis. E cuant che tu vuelis cjastiâ un popul, ti i gjavis la memorie dai siei moments, dai siei monuments, de sô identitât, de sô unicitât. Se no fevelin di te, a un cert pont ti ven ancje a ti il scrupul di no esisti. Dal moment che si scuen esisti, tu vivis in funzion di un altri e tu vivis altris memoriis.
Al è il câs dal Friûl, che nol ven ricuardât in niò. La sô storie e ven contade, studiade, lete dome in funzion di chê taliane. Cussì i furlans a son rivâts, o ju àn fats rivâ, a dôs conclusions amaris e periculosis: di no esisti, di esisti dome come talians. […]
I furlans, che no san di jessi furlans, a fasin i talians. E par jessi plui crodûts, a fasin i talianissims. Cussì, biel che tal centri de republiche taliane a mangjin e a bevin e si sbombin di patrie e di dut, i furlans, ai cunfins dal imperi, adiriture a piturin i pâi de lûs cul tricolôr, come a Paluce, e se ur ven dade une cagnere di medaie dopo otante agns di disastris, si metin a vaî come scoreâts.
Al è duncje impuartant celebrâ la nestre fieste nazionâl, a ricuart dai 3 di Avrîl dal 1077 e dal diplome ducâl dât dal imperadôr gjermanic Rico IV al patriarcje di Aquilee Sigjeart, par dî che o esistìn, che o vin un non e une muse, une storie e une tradizion, un puest inte grande famee dai popui no mancul mertât e dignitôs di altris. Se o esistìn, o vin ancje cualchi dirit. Dirit a un puest, dirit a un rispiet, dirit a un avignî. No un puest o un rispiet o un avignî cualunche, ma il nestri puest, il rispiet de nestre identitât e peculiaritât, il nestri avignî come popul fra i popui, in armonie e colegance cun altris popui, ma no in sotanance o servitût. A chest pont la memorie e devente profezie, progjetazion di une autonomie pai timps di vuê e pai agns avignî.
[…] Une autonomie che e tegni cont dal nestri contest storic e gjeografic e economic e culturâl european. No nus interesse un sflic di libertât tal telâr centralistic des regjons talianis. O volìn, o vin dirit, o vin di rivâ a imbastî rapuarts vitâi, regolârs, normâi, direts cu lis realtâts politichis che a vivin tacadis di nô, usance la Slovenie e la Carintie, par slargjâsi a chel bacin miteleuropean e orientâl che al è il nestri polmon, la nestre aghe e il nestri aiar. Parcè che nô o vignìn di li e o vin tiessude la nestre storie plui biele propit li. Tant dal pont di viste gleseastic che civîl. Come un grant cercli plurietnic e pluriculturâl che al veve in Aquilee la sô risultive, il so centri, il so paradigme.
Dut chest al domande un grant sfuarç, une grande convinzion e determinazion, une conversion radicâl. Cun fadie, coragjo, fede, sgrimie.
[…] E sarà dure ma chest nol à di deventâ un alibi al nestri impegn concret e coerent sul grant breâr de storie.
PRE ANTONI BELINE
La Patrie dal Friûl n. 3 avrîl dal 1998

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +