Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cumò o pues fâ l’eretic

............

Pieri Villotta intun dissen di Gianni Di Lena
Pieri Villotta intun dissen di Gianni Di Lena

Pieri Villotta, une des musis e des «paveutis» plui cognossudis de Tv regjonâl… parcè il «papillon»?
«Le veve Gian Maria Cojutti, il pari di Claudio, e jo o ai cjapât il so puest al Gazzettino. Lui mi à dit che mi steve ben e jo lu ai ubidît. E cuant che al è mancjât, i siei fîs mi àn regaladis lis sôs e cussì o continui a puartâ la «pavee» ancje par ricuardâlu».
Cemût ise la vite di pensionât?
«No ai inmò capît… no soi usât a no lavorâ. Dal sigûr si è plui libars e o pues fâ ancje «l’eretic» che fin che tu sês in Rai no tu puedis fâlu».
Alore tachìn: furlan in Rai?
«Simpri masse pôc, parcè che la aplicazion de leç in Rai e dipent dome de politiche: nol è nuie in Rai che no si môf se no lu decît la politiche».
E pal gnûf contrat di servizi, saraie la volte buine?
«No met la man sul fûc…»
Nus somee che la sede Rai di Udin e sedi sbandonade…
«Prin di dut no je une «sede», ma un «nuclei distacât de redazion». Secont, al dipent simpri de politiche».
Ce pensial de propueste di Citât metropolitane di Triest e zone dal Friûl autonomis?
«Magari! Ma o soi convint che e coventi une leç costituzionâl. Al sarès un ben pal Friûl, ma ancje par Triest. Parcè che lis dôs realtâts a son diviersis e al sarès un erôr confondilis».
E dentri dal Ordin, un asset dal gjenar?
«No pensi che si vedi di partî dal Ordin che al à funzions burocratichis e di control deontologjic professionâl. E par chest aspiet i nestri gjornaliscj no fasin tancj problemis di nature dissiplinâr: a son cuietuts… e o dîs «purtrop», parcè che o preferirès coleghis cuntun pôc di pevar di plui! A son masse omologâts».
Parcè in Rai no ise inmò une redazion in lenghe furlane come pal sloven a Triest o il todesc e il ladin in Trentin – Sudtirôl?
«La situazion e je difarente par vie che lis realtâts che tu ricuardis a àn leçs specifichis cun dotazions di pueste. Ma jo o pensi che pe redazion slovene cheste no sedi stade une sielte positive parcè che si son sierâts tra di lôr. Prime a jerin ancje tai tg talian, cumò nuie. Pal furlan o sin inmò plui indaûr e chel tic no lu fâs la redazion gjornalistiche, ma i programs… Cun di plui, il fat che la Rai e je gjestide a Triest al penalize inmò di plui il Friûl».
Si saltial fûr di chi?
«Se la politiche e decît, sì… se no…»
L’ordin ce fasial pai gjornaliscj plurilengâi?
«O sin stâts i prins a fâ i esams professionâi par furlan (mi visi che la prime e je stade Elisabetta Pozzetto). O vin simpri i comissaris a Rome (pal furlan al è Silvano Bertossi) e o garantìn chest dirit ancje pal sloven. Cun di plui, ancje se dome te intestazion, o sin i unics che o vin l’anuari par talian, furlan, sloven e todesc. E o tornarìn a fâ i cors di formazion di lenghe furlane pai gjornaliscj furlans. Jessi plurilengâi e je une necessitât, massime pal nestri mistîr».
Furlan a scuele, sì o no?
«Sì, o vin bisugne di cognossi ben la nestre lenghe. Ancje se o soi un tic critic cun cualchi sielte academiche, che però o rispieti. Ma no podìn dismenteâsi dal popul».
Il digjitâl terestri isal «la soluzion di ducj i mâi» o ise une bufule che e sarà za vecje?
«Al è un passaç e probabil che al sedi za passât. Tant al è vêr che cumò tante informazion e passe adiriture sui telefonins».
Ce pensial de informazion sul Web?
«La uniche pussibile tal timp. Chê sul web e je plui direte, plui imediade e plui economiche: al è inevitabil che si imponi. Jo o preferìs la «cjartute» in man, ma aromai la strade e je segnade e no si torne indaûr».
Leial «La Patrie dal Friûl»?
«Simpri lete! O ai vude la furtune di cognossi il grup di Risultive cuant che si cjatavin a la Tavernetta di Zebe De Zacinto: pre Marchet, ma ancje Dino Virgili, Pieri Piçul… ma il gno mestri al è stât Lelo Cjanton».
Ce ricuart aial di lui?
«Une persone di grande culture e grande modestie, parcè che dome chei che a san tantis robis, a san di no savênt avonde e si presentin simpri cun grande umiltât».
Di zovin si è batût pe universitât furlane e al jere dongje dai autonomiscj, e cumò?
«Jo o soi un dai fondadôrs dal Moviment Friûl inmò dal 1965, ancje se in chei agns no podevi nancje votâ parcè che no vevi 21 agns. La universitât e je stade une rivendicazion sacrosante: il Friûl o si ten dongje la sô universitât o nol varà plui une sô identitât».
E la universitât tegnie dongje il so Friûl?
«No sai ben, ancje se mi somee che e fasi. Ma no stin a dismenteâsi che e je simpri une istituzion statâl e duncje o tornìn sul teme de politiche».
Cui rapresential miôr lis istancis furlanistis vuê?
«Si à di dî che la Leghe che e sta dongje Fontanini e je une vore atente a chest. Però i furlans a àn di tignî ben presint che la autonomie no àn di spietâle ni de Rome «italiche» ni di Milan «padan». La autonomie si le costruìs chi. Cun di plui o scuen dî però la autonomie moderne no je mai «bessole». Il «di bessôi» nol va plui ben parcè che aromai il mont al è gambiât e tu âs di relazionâti cui chei altris, no isolâti. Po dopo se il «di bessôi» al significhe «fâ cont su lis tôs fuarcis», alore mi va ben, parcè che la tô autonomie no te dan chei altris».
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +