Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – INTERNAZIONÂL. L’aiar de indipendence al sofle

............

IRS_Presentazion dal gnûf moviment politic aes elezions provinciâls in Sardegne
IRS_Presentazion dal gnûf moviment politic aes elezions provinciâls in Sardegne

I indipendentiscj flamants prin partît de Belgjiche
Intes elezions politichis che si son davueltis ai 13 di Jugn inte Belgjiche i plui votâts a son stâts i indipendentiscj de Gnove Aleance Flamande (N-VA, Nieuw-Vlaamse Alliantie) che intes Flandris a àn cjapât passe il 28% dai vôts, ven a dî il 17,4% a nivel statâl. Il partît vuidât di Bart De Wever al à otignût 27 dai 150 deputâts che a formin la Cjamare dai deputâts.
Bart de Wever trekt Antwerpse lijst
Gnove Aleance Flamande_Il sorestant Bart de Wever

Daûr dai indipendentiscj, i partîts plui votâts dai flamants a son stâts i cristians democratics (CD&V, Christen-Democratisch en Vlaams) che a àn vût 17 deputâts, i socialiscj (SP.A, Socialistische Partij – Anders) e i liberâi democratics (Open VLD, Open Vlaamse Liberalen en Democraten) cun 13 elets parom. Sei i socialiscj che la Open VLD a àn pierdût vôts rispiet aes elezions dal 2007, ma la pierdite di consens plui fuarte le à patide la estreme diestre indipendentiste dal Vlaams Belang che, si ben che e à otignût 12 deputâts, a ‘nd à pierdûts 5 rispiet ae volte stade. Pierdite marcade ancje pai populiscj de liste Dedecker che e à vût dome un elet. In cressite, invezit, i verts (Groen!) che a àn otignût 5 deputâts.
In Valonie, o sei la part francofone de Belgjiche, la maiorance dai eletôrs e à votât pal Partît Socialist. Cun di fat, il partît vuidât di Elio Di Rupo al à cjapât plui dal 37% dai vôts (ven a stâi il 13,7% a nivel statâl) e 26 deputâts. I liberâi dal Moviment Riformadôr a àn vût 18 elets (5 in mancul de volte stade). Plui lizere la flession dai democratics cristians (cdH, Centre démocrate humaniste) che a àn cjapât 9 deputâts e dai verts dal Ecolo che a àn otignût 8 elets. Inte part francofone dal paîs al è po stât elet ancje un deputât de diestre dal PP (Parti Populaire).
Par cumò i indipendentiscj flamants a domandin dome une riforme dal stât che e cressi il nivel di autoguvier des Flandris, massime sul plan finanziari. Dut câs, se cheste riforme no ves di rivâ in curt, al è pussibil che si rivi a di une radicalizazion dal scuintri tra flamants e valons che al podarès puartâ ancje a di une crevadure de Belgjiche. Se cussì al fos, al colarès ancje il tabù de indivisibilitât dai stâts inte Europe ocidentâl cun consecuencis pardabon dificilis di previodi.
Intes aministrativis sardis a cressin i indipendentiscj
Intes elezions aministrativis che si son davueltis ai 30 e ai 31 di Mai in Sardegne, i indipendentiscj a àn cressût vôts e rapresentants elets. Par chel che si riferìs aes provinciâls, il moviment indipendentzia
Ornella Demuru
La segretarie dal IRS_Ornella Demuru

Repubrica de Sardigna (iRS) al à cjapât passe 32 mil vôts e al à cuasi triplicât lis percentuâls otignudis dai siei candidâts, passadis di une medie dal 1,48% intal 2005 al 3,86% di chest an. A cressi a son stâts ancje i candidâts di iRS elets intai conseis provinciâls che a son passâts di un a trê. Il moviment al è fuart massime in provincie di Tàtari / Sassari, dulà che il so candidât president al à cjapât 6,49% dai vôts (la liste e à vût invezit il 5,83%), e ta chê di Aristanis / Oristano (5,85% pal candidât president e 5,79% pe liste). Cun di plui i indipendentiscj di iRS a àn ancje vût elet il lôr prin sindic (comun di Pèifugas / Perfugas).
In sîs des vot provinciis sardis la vitorie e je lade ai candidâts dal centri çampe, in dôs a chei dal centri diestre. A poiâ chescj candidâts a jerin ancje doi partîts autonomiscj (ma che si declarin a pro dal dirit di autodeterminazion de Sardegne), ven a dî il Partidu Sardu / Partito Sardo d’Azione (PSd’Az) e i Rosso Mori. Il PSd’Az, aleât dai partîts di centri diestre, al à otignût percentuâls che a van dal 4,36% de provincie di Carbonia – Igrèsias / Carbonia – Iglesias al 12,83% di chê di Nùgoro / Nuoro, là che al è stât il partît plui votât de coalizion. In dut a son stâts undis i conseîrs di chest partît che a son stâts elets. I Rosso Mori, che a poiavin invezit i candidâts di centri çampe, a àn vût percentuâls che a van dal 0,40% di Aristanis / Oristano al 7,07% dal Campidanu de Mesu / Medio Campidano e cuatri conseîrs elets.
Carli Pup

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +