Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. Il nestri pes: une sielte inteligjente

............

No son timps facii pai pescjadôrs dal nestri mâr, simpri plui scjafoiâts de concorince di robe pescjade tai oceans in maniere industriâl (cun mega stabiliments flotants e pes spedît congjelât a presit bassissim ator pal mont), di cuestis ruvinadis di devastantis tecnichis di pescje cence criteri (la nomenade «pescje a strassin», ma parfin, in Grecie e te coste dalmate, cun esplosîfs), e di coscj simpri plui dûrs di frontâ (parsore dut, il gasoli e il cost de lavoranzie, che al dì di vuê si rosein in pratiche dut il vuadagn sudât).
Une crisi che i pescjadôrs di Maran e de nestre Lagune a cognossin ben, a cjalâ il numar simpri plui ristret di barcjis e di lavoradôrs che a rivin a tignî dûr. E che no je contrastade trop des autoritâts, cun normativis pensadis dome a peraulis par tutelâ il mâr, ma fatis cence considerâ che la pescje tradizionâl za di so e nas tal rispiet de nature. Ultin câs – che al sarès di ridi, se nol fos tragjic – e je  la leç de Comunitât Europeane che e viete di cjapâ ciertis speciis di piçui pes, dant di fat un colp mortâl a dute une schirie di pescjis «a la vecje» tai lîts talians (e relative tradizion gastronomiche). Une leç dal 2006, fin cumò derogade (e si visin dome cumò?), che e fâs tant pensâ ae vicende dal «Tocai». E une domande e nas spontanie (polemiche tant che e covente par no cjatâsi tal stes deliri dal non dal vin furlan): ma di front a une leç, clarementri pensade pe pescje tipiche dal Mâr dal Nord, dulà dal osti jerie la rapresentance taliane a Bruxelles, cuant che si à decidude une barbarie dal gjenar?
Dut câs, la int di mâr e à la scusse dure – e chei di Maran no fasin ecezion -, int che no si rassegne a fassi sfracaiâ tant facilmentri. E fâs plasê la notizie di chestis setemanis che, par esempli, un grup di lôr si è metût in cooperative par salvâ il stabiliment de Maruzzella, simbul di une pescje che e alimente ancje une industrie. O ancje viodi ciertis barcjis di pescjadôrs che si tirin sù lis maniis e che a tentin la strade de «pescje turisim», che e pues jessi une maniere inteligjente e concrete di puartâ a cjase cualchi franc in plui, dant ancje une biele man ae culture dal ambient e ae industrie locâl dal turisim.
Ae fin de fiere, però, ce che pardabon al podarès fâ la diference a son i consumadôrs: se ogni femine di cjase, lant a fâ spese, si fermàs un moment a pensâ, e discuvierzarès forsit che – prime di fâsi cjapâ des modis o de reclame e comprâ merluç de Norvegje o gjambars dal Cile – a ‘nd è pes bonissim, pescjât in zornade (il famigjerât «km zero»), bon par fâ un grum di ricetis e che in pratiche nol coste nuie. Provait a fâ il confront, economic e nutritîf: di une bande dôs finis e costosis fetinis di vidiel, di chês che cuant che a tocjin la padiele a van dutis in aghe, e di chê altre un biel chilo di sardelis dal Adriatic, pescjadis in zornade, di fâ panadis te farine e fritis, o «in saor», o ancje dome butadis tal for suntun jet di cartufulis e di rosmarin.
E vâ la pene, no?
____________________________________________________________
Pescjadôrs ai fornei: cuant che il pes di Maran al rive in cusine
Bisats, sfueis, passaris, brancins, oradis, sardelis, caparots, gjambars… Tancj a son i protagoniscj de pescje te nestre lagune, par vie di  un ambient cetant favorevul, cun fondâi bas, temperaduris clipis e la ricjece di aghe nete che e rive jù cui flums. Un ambient cussì bon di jessi ideâl pe nassite des oradis, pes preseât e grande risorse pai pescjadôrs.
In cusine, chês plui dopradis a son dal sigûr lis sardelis, di fâ fritis, di butâ sù pe gridele, o di meti sot «saor», in marinade cun tante civole e savôrs.
Ma ancje il bisat, cu la antighe tradizion di fâlu «in speo», vâl a dî impirât suntun spêt di len aromatic, alternât a fueis di orâr e cusinât su lis boris (une preparazion che e suie la cjar dal gras di masse).
La plui nomenade specialitât de lagune e cjape però il non di Grau, o sei il «boreto a la graisana», une sope di pes puar, chel che i pescjadôrs a savevin di no podê vendi al marcjât e si tignivin par se, par fassi di gustâ intant che a stavin fûr a pescjâ, tai tradizionâi «casons».
E, a proposit di mangjâ puar, no va mai dismenteade une buine friture, cun schiis, agudelis e – particolaritât propit de zone di Maran – i zotui («sotoli», in dialet), che a saressin une vie di mieç tra sepis e moscardins, di 5-6 cm, frits insieme a piçui calamârs. Sperant che la U.E. nus lassi ancjemò jessi un cimi golôs…
Margherita Timeus

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +