Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Liet, une idee in musiche pe Europe

............

Liet e je une peraule frisone che e vûl dî «cjançon». Propit i frisons a àn inventât chest festival, partint dal inizi cu la idee di une formule che e rivàs a meti adun lis variis minorancis di Europe te organizazion dal plui impuartant event european di musiche in lenghe minoritarie.
LA FORMULE_ La formule di chest concors, che e reste compagne ancjemò ‘in di di vuê’, e je une vore semplice: dîs grups e artiscj invidâts a rapresentâ altretantis minorancis linguistichis, a sunin un toc par om vignint judicâts di une jurie cualificade e dal public.
Lis primis trê edizions dal festival si son tignudis a Leuwardeen, la capitâl de Frisie, e a son stadins vinçudis intal 2002 dal grup catalan Pomada, intal 2003 dal grup sami norvegjês Transjoik e tal 2004 di Niko Valkeapaa, simpri de minorance sami.
Daspò di un an di pause tal 2006, il festival si è tignût a Ostersund, inte Laponie meridionâl, dulà che, une altre volte, a son stâts i sami, tant che parons di cjase, a vinci cul duo Joahn Kitti e Ellen Sara Baher.
I FURLANS AL LIET_ In trê des primis cuatri edizions, o vin di segnalâ la presince dai grups furlans Prorastar, Kosovni Odpadki e Arbe Garbe che, dopo di vê superade la dure selezion jenfri i tancj grups  che ogni an a partecipin, si son plaçâts simpri viers la metât de classifiche finâl.
Chestis primis edizions a son coventadis ancje a coinvolzi diviersis realtâts di minorance che, aderint al progjet, si son impegnadis a organizâ une fase semifinâl tal lôr paîs.
A son nassûts duncje il festival Nos Ur che, a Inverness in Scozie, al ten dentri ducj i artiscj des lenghis celtichis; il Sami Grand Prix che al met adun lis minorancis scandinavis e laponis, e Suns, inmaneât di nô furlans pes minorancis talianis e dal arc alpin.
LA ULTIME EDIZION_ Daspò de ultime edizion a Lulea in Svezie, e di un bon plaçment al tierç puest de bande dai furlans Carnicats, il festival al torne une altre volte in Frisie prime de edizion scozese dal 2010.
Dilunc cheste edizion frisone, e je stade uficialmentri formalizade la candidature dal Friûl,che finalmentri si prepare a ospitâ chest grant event intal 2011.
Leo Virgili

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +