Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A Plan di Cuel di Rualp une gnove fatorie didatiche

Marta Vezzi

A Rualp, piçule frazion dal Comun di Darte, ai 4 di Jugn e je stade screade la Fatorie didatiche e agriturisim “Plan di Cuel”, e pai fradis Bombardier e je scomençade une gnove aventure.
◆ “Il prin mês al è stât impegnatîf – e dîs Rosanna – parcè che o vin vût di capî cemût che e funzionave. Jo no ven di une realtât di ristorazion e duncje o ai scugnût imparâ robis che no savevi. O soi simpri stade une imprenditore edîl. O soi contente parcè che o ai colaboradôrs zovins e dal puest, e o soi convinte che cheste e sedi une esperience par cognossi di dongje cheste realtât e par inamorâsi di ce che o vin achì di nô. Il cogo al à 32 agns, il rest dai colaboradôrs tra i 17-18 agns.”
◆ Tal agriturisim si puedin mangjâ prodots tipics cjargnei, in particolâr i cjarsons fats di Rosanna cu la recipe di sô none, polente e frico, strucul di mêi di lôr produzion e strucul di scuete fate in Cason di Lance, e v.i.
◆ Dongje e je ancje une oficine e un magazen pes bicicletis eletrichis che a vegnin dadis in afit. “Cun di plui – e conte Rosanna – , culì un al pues sostâ e al à la pussibilitât di fâsi une doce, in maniere di cjatâ un pocje di pâs e di trancuilitât dopo di un zîr fadiôs… Nô no sin tal plan! In plui, o vin creât diviers percors par valorizâ chest teritori: fin te Plêf di Sant Martin, a Cjaserualas – indulà che al è il sît dai pagans –, in malghe Val Medan, in Cason di Lance, che di chest an o vin in gjestion nô e indulà che si puedin cjatâ ancje i nestris prodots di malghe.
◆ Di trê agns o vin la certificazion ICEA pai nestris prodots di ort biologjics. Se tu vûs vignî, ti din la pussibilitât di sielziti di bessôl la verdure dai orts (chest an al è dut indaûr par colpe de stagjon matarane). Se un al vûl, al pues lavâsi la verdure e mangjâle sul puest, o se no le puarte a cjase. Dopo, o vin la fatorie didatiche che e partirà fra un pôc e che e sarà vierte aes scuelis e aes fameis, che cussì a podaran passâ un pôc di timp ca di nô, mangjâ i nestris prodots e –  parcè no – fâ cualchi biele cjaminade.
◆ O vin cirût di puartâ un pocje di armonie e di funzionalitât par fâ tornâ a vivi chest paîs indulà che nol jere plui nuie. Dopo il Covid, l’unic Cral che al jere al è fer (no sai se al tornarà a vierzi) e duncje e jere bisugne di vê un puest indulà che la int si podès cjatâ par stâ in compagnie, bevi alc o mangjâ un gjelât. A son personis che a vivin di bessolis a cjase e che a vegnin sù achì a mangjâ, cussì a passin chel moment insiemi cun nô. Il nestri ambient nol è sofisticât, anzit al è un grum sempliç e familiâr. O vin dât fuarce ae nestre ativitât za inviade par dâ un sburt al nestri paîs di mont. O soi simpri stade convinte che al fos just fâ alc achì. O ai simpri vivût ca sù e insiemi ai miei fradis Laura e Loris o vin decidût di invistî lis nestris ativitâts economichis (edîl, boschive, bed and breakfast e ristorazion) simpri tal comun di Darte, parcè che o volìn ben al nestri teritori. Unic probleme: o vin il soreli, o vin aiar bon, biei paisaçs, ma pocjissime rêt internet.”
◆ Ma chel, intun lûc indulà che si respire la pâs e la trancuilitât, vadì che nol è nancje tant un probleme!
Cui che la vûl savê alc di plui al pues cjalâ sul sît https://www.fattoriadidatticaplandicuel.com/#la-fattoria-didattica, o te pagjine facebook https://www.facebook.com/Agriturismo-Plan-di-Cuel-105484405109322. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +