Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Pe rinassite e covente une rispueste di popul

Dree Valcic

✽✽ Nô furlans o sin simpri stâts bogns di tornâ a scomençâ dut dopo des sdramassadis cjapadis. Che a sedin stadis provocadis di causis naturâls o de balordisie dai oms, no si sin pleâts mai “al destin cinic e imbroion”. Ciert, i mûts par ripiâsi a son stâts ogni volte diferents, dolorôs tant che la emigrazion, i timps dispès plui luncs di ce che o speravin, e dome cu la ustinazion, cu la indurance, cu la inteligjence o vin rivât a vinci. Vuê, però, tirâsi fûr de epidemie, sedi sanitarie che economiche, al è plui dificil parcè che la classe politiche e dirigjente che nus guvierne no je in stât di ufrî chê rispueste minime che si spietaressin, intune Italie che ancjemò une volte e mostre ducj i limits di ineficience, coruzion e clientelisim che le caraterizin.
✽✽ E ven a mancjâ chê “linie di comant” buine di imprimi velocitât aes rispuestis, clarece su lis leçs che a coventin par sostignîlis.
Dulà volìno lâ, finide la emergjence, simpri che si vueli domandâsal? O ai pôre di fat che masse di lôr a vuelin tornâ a chê che i disin normalitât: ducj un pôc puars, tancj simpri plui siôrs intun mont che si suicide biel planc.
Cence nissune idee di futûr.
Ma, cence prospetive e nas la rassegnazion che, di chescj timps, e cjate une aleade potente inte mancjance di comunicazion, di socialitât fate di cjar e vues e no di ordenadôrs frêts.
✽✽ Di là des soferencis, dai corots, la ereditât plui pesante che il Covid nus lasse e je un sens di solitudin,  di individualisim dulà che l’interès corporatîf al somee che al prevali sul ben comun. E cussì no si va di nissune bande.
✽✽ Psicologjie minude, al disarà cualchidun, e al sarà forsit ancje vêr, ma di ciert vuê ognidun di nô si sint cuasi abandonât devant des contrarietâts e la braùre di une rispueste di popul, come intant de ricostruzion, no slûs tal scûr.
✽✽ Ve, alore, la clamade a cui che – o vin di dîlu cun coraç – nus rapresente intes istituzions: clamait a racuelte i furlans, che si strenzin ator di un program di rinassite, sempliç e atuabil, là che ae sperance di cambiament si acompagni il cambiament reâl. ❚

di Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +