Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

No volìn tornâ a jessi la “Sentinele di Italie”

✽✽ No son mancjadis in chest mês lis manifestazions in ricuart dai muarts de grande vuere. Cul rivâ de Italie, ae imagjin cognossude di “ostarie e cjampanili” che e definive i paîs furlans, al bisugnave zontâ ancje la presince di un monument che al ricuardàs i muarts in chê vuere che la propagande fassiste e varès inzigantît tant che completament dal Risorziment, e po dopo doprât tant che rimpin ideologjic de “vitorie mutilade”. Nissun sintiment ostîl, pal amôr di Diu, pal sacrifici di chei zovins colâts sul front, ma cul stes rispiet di chei furlans che a àn dade la vite sul front opuest. E ancje sul adietîf “opuest” e larès rispietade la veretât storiche.

✽✽ Cheste bataie cuintri de retoriche nazionaliste che e unìs diestre e çampe, cussì servîl denant de esaltazion acritiche dal Risorziment, le vin combatude e – se no vinçude – o vin almancul impedît che e passàs in mût cuviert, cui bêçs de regjon, a fâ di mîl: a volevin fanfaris e grancasse, ma dispès si son vûts di contentâ di trombetis e di tamburei.

✽✽ Dut câs, i erêts nostalgjics dal nazionalisim talian no molin il vues, e i segnâi di gnovis provocazions si son za concretizâts. La esaltazion de imprese di Flum, de figure di Gabriele D’Annunzio e je stade forsit la prove di cemût che a vuelin movisi in futûr.

✽✽ No si trate di criticâ cui che, di storic ma ancje di politic, si môf par interogâsi in maniere no dogmatiche su ce che al è sucedût in chei mês intal Cuarnâr. O crôt che al sedi interessant aprofondî ce che al à sburtât inteletuâi e veterans a lâi daûr al poete, cualis che a fossin lis frustrazions e lis aspirazions, i contignûts sociâi di chê esperience, se pardabon e je stade anticipadore dal fassisim o se invezit Mussolini al à capît, a diference de çampe, e al à doprât cierts archetips danunzians par propagande pure. Insume, un argoment interessant ancje daûr di un mût di proponisi aes massis che vuê al cjate rispueste in ategjaments e argoments cjârs a un leader tant che Salvini.

Une robe però al è studiâ un fenomen, une altre al è strumentalizâlu par finalitâts diferentis.

✽✽ Nol è un câs che propit esponents de Lega si sedin distints in cheste esaltazion de imprese di Flum, un teme che al Carroccio federalist no i sarès mai passât pal cjâf. Nol è un câs che un fat storic, cjaval di bataie dai neofassiscj in particolâr a Triest, al deventi vuê patrimoni salvinian, cun consecuencis pericolosis pal Friûl.

✽✽ Daûr di cheste esaltazion, di fat, al torne a agjitâsi il pinsîr – par altri mai scuindût intai ambients di chel che al jere l’Msi e ancje dai esui julians dalmatis – che chês tieris a puedin tornâ ae Italie. Si visaiso lis manifestazions di place cuintri dal tratât di Osimo? O fasaressin ben a no dismenteâsi che intai ambients de diestre nazionaliste chest progjet nol è mai stât abandonât e al reste intal lôr Dna.

✽✽ Se dut chest al restàs dome inte sede di cualchi associazion, in cualchi cunvigne di veterans, nol sarès un grant pinsîr; ma cuant che chescj concets a deventin patrimoni di une fuarce politiche che e intint – e che e pues vê i numars par fâlu – guviernâ il paîs, al Friûl i àn di sivilâ lis orelis.

✽✽ Intant parcè che o la nestre regjon e je dentri a plen titul in Europe, o e je destinade a no vê nissune prospetive. Metisi intune prospetive di revanchisim viers de Slovenie e de Cravuazie al va cuintri cheste ipotesi. In secont lûc, parcè che i furlans no àn mai vût nissun interès a oponisi ai popui dongje, nancje cuant che lis ideologjiis a metevin curtinis di fier ai confins. Anzit, propit la diplomazie di cheste regjon, viôt Alpeadria, e à metût lis basis di un futûr diviers cun Slovenie e Carinzie.

✽✽ E al è ancje alc altri, forsit mancul scjassôs ma par nô autonomiscj ancjemò plui impuartant: il disvilup di un pinsîr furlanist nol pues nassi o lâ indevant intosseât o intorgulît di elements antislâfs. In passât, chest al è sucedût e la furlanetât e je stade viodude e proponude tant che baluart di italianitât: il Friûl sentinele di Italie.

Il risultât al è stât chel “Piçule Patrie” che ancjemò vuê al ven doprât par dineâ la nestre vere e uniche identitât. La mari e je une sole, e si clame Friûl. ❚

Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +