Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

Un futûr diviers
pe nestre scuele autonome

✽✽ In timps di mûrs, al risalte chel tirât sù dai sindicâts de scuele denant dal progjet di regjonalizazion di chê. La acuse principâl che e ven fate ai sostignidôrs dal progjet e e consist intal calcolâ la idee tant che divisive de unitât nazionâl, e che e distrade dal percors formatîf dai “zovins cerviei”. Si cor il pericul – a disin i sindicâts, ma ancje un ciert mont de çampe – di creâ une ancjemò plui grande disavualance tra Nord e Sud e di lâ incuintri a di un pinsîr unic detât de politiche di turni, intal cjamp de istruzion. A dîle dute: parcè, fin vuê, cemût ise lade?
✽✽ Ma a mi, chest dibatiment mi interesse in maniere relative, tant che in gjenar dut ce che al tocje i assestaments che il Stât talian al prove a dâ al so asset organizatîf clopadiç. O scugnìn, però, tignînt cont e valutâ cualis consecuencis che chest al puedi compuartâ intes sieltis che la Regjon e varà di fâ in chest cjamp, aplicant lis sôs prerogativis di autonomie. Cemût che, ven a stâi, e rivarà a coniugâ autonomie scolastiche e assunzion di competence primarie, su la fonde dal statût di Specialitât.
✽✽ E bastarès za cheste ultime peraule a detâ la linie di compuartament: la presince des minorancis linguistichis, in particolâr dal furlan tant che lenghe maioritarie – e notait la contradizion – a son il cjapiel istituzionâl di cheste riforme necessarie.
✽✽ Dome partint di cheste jentrade e di cheste ciertece costituzionâl o sarìn in stât di domandâ, di pretindi dal stât centrâl, la competence regjonâl pe istruzion.
✽✽ No si trate duncje di un “contentin”, di une domande burocratiche e tecniciste, tant cjare ae assessore Rosolen. Nol è un marcjât di personâl Ata, di dirigjents e di professôrs. No si trate di suplî aes mancjancis dal Ministeri, ma di pensâ e di organizâ un futûr diviers pe nestre scuele autonome, intal rispiet dal rûl di dutis lis sôs componentis e cul compit ben precîs, cul dovê di fâ cressi lis gnovis gjenerazions cu la cussience de proprie storie, cul dirit al savê e cu la pussibilitât di disfrutâ al miôr intal cjamp di vore il percors scolastic fat.
✽✽ Une scuele che e funzioni miôr, cussiente de impuartance che e à pal teritori là che e esercite la sô funzion fondamentâl. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +