Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SCOMENCÂTS PAR FURLAN. Trainspotting

............


di Irvin Welsh
(Traduzion di Fulvio Romanin)
par cure di Pablo Gortan e Dree Venier
Pidados
I sbusâts, Gian Cjôt Van Damm e Mari Badesso
Malatio al jero sudât strafont; al trimavo e al sdarnavo. Jo sentât slavrât scazât, concentrât su la tivì par no vê denant chel basoâl. A mi tiravo sù paros. Miôr smicjâ il vidio di Gian Cjôt Van Damm.
Figo barbo Van Damm, simpri in pleno a tirâ pidados a cualche cûlflap.
«Rents, i ai di jî li di Mari Badesso», al vevo sfladât il basoâl, sdarnant il cjâf.
«Sì po, limpit!». I vevi voio di gjavâmel dai titilitis, che mi lassjàs bessôl a gjoldimi Gian Cjôt. Par cuintree, in kurt a mi sarès montado la sjimio encja a me, e se chel frait al cumbinavo di fâsi cumò, cul cazzo che al smiezavo. Lu clamin Malatio no parcè che al è un tossic di mierdo, ma parcé che a cji fâs uno malatio di dut.
«Daippo, lin!»
«Meticji in buffering, pote, cuiet!» I vevi golo di viodi Gian Cjôt sbugjelâ chel arogant bastart. S’i mi jevavi, mel pierdevi. Cuant che i saressin tornâts i sarès stât masse fat e po stâi ancjo che i stavin vio cualche dì. I varès vût di paiâ la multo a chel bigo di negozi par un dvd ch’i no vevi nancjo viodût. Cul cazzo.
«Ou! Movilo, fradi! Lepre!» Al berle lui, jevantsi in pîts. Al si paro fin li dal balcon e aì si incuguio, sfladassjiant, tant che uno bestio bracado. A cjalâlu intai vôi tu viôts nomo sjimio.
I frachi il tivikomant «Bêçs strassjâts, eco! Strassjâts!» i rugni al feminiti, al stupit iritant coion.
Al pleo il cuel e al alço i vogluts al sufit. «Cji doi jo i bêçs par tornâ a fitâlu! Gjavo fûr la tô muso di cûl di là. Sêstu tant incazât par cincuanto centesims?»
Il feminiti al sa cemût facji sintî un patetic tacagn.
_____________________
Il libri e l’autôr
La biografie dal scozês Irvin Welsh (1958) e je avonde movimentade: bandonade la scuele une vore zovin par sperimentâ chest e chel altri lavôr, si cjatà a Londre cualchi an dopo par sunâ te sene musicâl punk de capitâl, fin cuant che denant dal risi di finî in galere par cualchi reât piçul si convinç di tornâ a Edinburc e cirî une vite un tic plui trancuile. Trainspotting al è il so romanç di esordi e si ispire (ancje) a la sô esperience personâl par contâ lis storiis travaiadis di un trop di fantats tossicodipendents. A menânus ator pai lûcs crûts dal Edinburc dai agns ‘80 a son lis vôs dentrivie di chescj personaçs a la continue ricercje de prossime dose. Par rinfuarcî l’efiet di narazion in prime persone, l’autôr al dopre la lenghe sclete des classis popolârs, otignude miscliçant l’inglês cun varietâts urbanis dal scots, la lenghe gjermaniche proprie de Scozie.
____________
Il tradutôr
O vin domandât di voltâ chest toc vivarôs e siôr di tiermins zergâi a Fulvio Romanin che lu fâs, a reson, doprant la la variant di Fors Davuatri che za nus veve usâts a lei tai libris Niari e La Stagione della muta, là che al alterne contis par talian a contis tal so furlan in -o. Fulvio “ReddKaa” al è nassût a Rome di gjenitôrs furlans, e tra tantis passions che al à trasformât in mistîr e je dal sigûr la musiche: dopo di vê sunât tai DLH Posse e vê dât adun la “superclape” Madrac (grups che fin dai agns ‘90 a àn matût adun lenghe furlane e contaminazions di gjenars nassûts tal forest come funk e hip hop), tal 2007 al à fondât la etichete indipendent ReddArmy che cun snait e sgrimie e à ufiert la sô poie a tancj musiciscj de nestre regjon che a son stâts bogns di fâsi cognossi e preseâ ancje fûr dal Friûl.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +