Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Sperance par Sapade/Plozen

............

Un motîf di sperance in plui par Sapade di passâ dal Venit al Friûl. Je à dade la gnove che e je rivade de Cjamare dai deputâts ai 6 di Mai stâts, cu la aprovazion a largje maiorance la propueste di leç pal passaç di siet Comuns des Marchis ae Emilie Romagne, te provincie di Rimini. Si trate di siet paîs de Alte Val Marecchia: Casteldelci, Maiolo, Novafeltria, Pennabilli, Sant’Agata Feltria, San Leo e Talamello, che tal Dicembar dal 2006, midiant di referendum, a vevin dit di sì al «trasferiment» cul 83,91% dai consens. Cumò la propueste di leç e varà di passâ ancje al Senât, ma i referendaris a son avonde fiduciôs.
La gnove e je stade plausade ancje a Sapade, par vie che se la leç e deventàs definitive e splanarès la strade ancje ai sapadins che tal Març dal 2008, cuntun referendum a àn dit di volê stâ sot de bandiere dal Friûl cul 95% di «sì» e cuntune partecipazion al vôt dal 75,31%.
DIFICOLTÂTS_ Par che la volontât popolâr e sei definitivementri rispietade, però, e covente ancje par lôr une leç dal Stât e il vie libare des dôs regjons interessadis, ven a stâi il Friûl-Vignesie Julie (dulà che no varessin di jessi problemis) e il Venit (dulà che la cuestion no si rive a glotile). Su la facende al pese ancje il fat che pai siet Comuns de Val Marecchia si trate di un passaç tra dôs regjons a statût ordenari; par Sapade, invezit, si tratarès di passâ di une ordenarie a une speciâl.
Dut câs, il senatôr dal Pdl Ferruccio Saro bielzà ai 16 di Otubar dal 2008 al à presentât il disen di leç par tacâ il viaç parlamentâr, ma fintremai in dì di vuê la discussion no je scomençade te comission Afârs costituzionâi, li che il document al è stât assegnât. Cun di plui, prin di rivâ al vôt de Aule, il test al varà di passâ ancje pes comissions Belanç e Afârs regjonâi.
SPERANCIS_»Il vôt de Cjamare al dimostre che il passaç si pues fâ» a àn comentât a bote cjalde di Sapade Riccardo Breusa e Danilo Quinz, rispetivementri president e puartevôs dal Comitât referendari. «O vin simpri dit – a àn rimarcât – che par nô al sarà dificil, anzit dificilon, ma no impussibil. O vin dit che o sin ancje pronts a rispietâ une decision contrarie al nestri passaç in Friûl, ma o domandìn al Parlament che nus dei une rispueste il plui in curt pussibil».
La propueste di leç aprovade ae Cjamare, a disin a Sapade, e dimostre ce che tal paîs dolomitan si à simpri dit: e esist une leç dal Stât che e proviôt la pussibilitât di lâ di un regjon a di chê altre; duncje la robe e je pussibil e la strade, cul poc dal referendum, e pues jessi chê de leç di iniziative parlamentâr, no dome governative.
Ma dopo la gjonde pai «amîs» de Val Marecchia, Sapade ce spietie? «Che il disen di leç che nus rivuarde al sei discutût in Comission – al à rispuindût Quinz – e che il Parlament al domandi il parê a lis dôs regjons interessadis. O crôt e o speri che ancje tes istituzions dal Venit e sedi daûr a madurî  une gnove cussience sul argoment».
Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +