Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Une ocasion di no pierdi

............

Il Liet International al è la rassegne europeane plui impuartante di cjançons in lenghe minoritarie organizade zaromai dal 2002. Il leam jenfri Friûl e Frisie si è rinfuarcît simpri di plui, e la colaborazion e je cussì salde che si fevele di organizâ une finâl dal Festival a Udin tal 2011.
Impegnâts in prime linie par rivâ a chest obietîf a son il Progjet Suns e Radio Onde Furlane. Il percors al è ancjemò daûr a fâsi e par capî a ce pont che o sin o vin fevelât cun Leo Virgili, che i sta daûr par cont di Radio Onde Furlane, e cun Onno Falkena che, in plui di jessi un dai paris dal Liet International, al lavore te television frisone tant che dirigjent dal setôr multimediâl, e al è un otim cognossidôr di musiche in lenghis di minorance.
LA SITUAZION FIN CUMò_ Leo Virgili nus à spiegât cuale che e je la situazion. «O vin domandât ae Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane, di deventâ l’Ent a cjâf dal progjet SUNS che al met dongje cetancj ents locâi ma ancje associazions e sogjets privâts di dut il Friûl. O sin in spiete di une rispueste uficiâl che e varès di rivâ in curt.» Se la ARLeF e decidès di poiâ il progjet, si podarès organizâ pal mês di Setembar une semifinâl dal Liet Festival achì a Udin, pas fondamentâl par podê vê la finâl vere e proprie. La idee e je chê di publicâ un bant di concors dulà che a puedin partecipâ i artiscj che a doprin lis lenghis di minorance di Austrie, Italie, Slovenie e Svuizare. Une jurie internazionâl e sielzarà lis vot cjançons che a cjaparan part ae selezion finâl che si tignarà a Udin, il prin e il secont classificât a passaran di dirit al Liet International, che si davuelzarà ai 31 di Otubar a Leeuwarden, in Frisie.
ORGANIZADÔR_ A Onno Falkena invezit, i vin domandât sedi une opinion su la sene musicâl furlane, sedi cuâi vantaçs che e puartarès al Friûl une finâl dal Liet International, e lis rispuestis che nus à dât a son pardabon interessantis.
Il prin grup furlan che Onno al à cognossût e scoltât a son stâts i Mitili FLK, in France. «Mi son plasûts une vore: vivarôs, origjinâi, une misture interessante jenfri musiche tradizionâl e contemporanie e, soredut, une vore brâfs dal vîf». Ma si vise di ducj i grups di chenti che a àn partecipât al Liet Festival dal 2002, an de prime edizion, al 2008: Prorastar, Kosovni Odpadki, Arbe Garbe e, naturalmentri, i Carnicats che a àn puartât la marilenghe fintremai al circul polâr. Soredut i Arbe Garbe a àn lassât il segn te television svedese e te citât di Östersund.
FURLANS SIMPRI PRESINTS_ La jurie e à sielzût ogni an un grup furlan, propit in gracie de cualitât e de origjinalitât de lôr musiche. Ancje intai ultins agns, cundut che il numar di cjançons di scoltâ e di selezionâ al è cressût une vore, i furlans a son simpri stâts presints. «Al è pardabon un plasê lavorâ cui furlans» al dîs Onno, «a àn capît dal principi parcè che o vin organizât il Festival, che dongje dal idealisim al è un mieç par valorizâ lis professionalitât e par promovi in maniere positive e moderne lis lenghis e lis culturis mancul pandudis. Po dopo i furlans a son simpri stâts presints e «gjenerôs» ancje tai afterparty…».
CULTURE VIERTE_ Par Onno Falkena la musiche furlane e je interessante parcè che e sint de influence di altris realtâts. Chest al prove che si trate di une culture vierte: dongje a valorizâ lis nestris peculiaritâts, o vin gust di cognossi e di miscliçâsi cu la musiche di chei altris. Un amôr pe patrie, pal so patrimoni artistic e culturâl, e tal stes timp, la volontât di cressi e di sperimentâ robis gnovis. Cheste cumbinazion interessante, Onno le cjate soredut tes produzions di Loris Vescovo e Lino Straulino, ma ancje tal lavôr di R.esistence in Dub, Arbe Garbe e Radio Zastava e, passant dai grups aes etichetis, te ativitât de Nota Records, che e prodûs artiscj di nivel internazionâl.
Ancje in confront cu la sene europeane, la musiche furlane e je dinamiche, si ben che ogni minorance e à une situazion difarente. Par esempli i Sámi dal nord de Scandinavie, cundut che a son dome 50.000, a àn une vore di artiscj, ancje di cualitât, cuntun bon sucès ancje fûr dal lôr paîs. Al contrari, in Scozie la situazion e je cetant plui dificile, lis cjançons a son dome chês tradizionâls, no je une produzion contemporanie. Onno al crôt che ae nestre musiche i mancji dome un artist che al vei un sucès internazionâl, un tic come che al è sucedût tai Paîs Bas al grup frison Twarres, che al è rivât prin te top 50 olandese, devant di grups come i U2. Pe imagjine de lenghe jenfri i zovins chest al vâl plui di cetantis altris azions di tutele.
PROMOZION_ Dut câs, il Liet Festival nol fâs ben dome ae musiche ma al zove ancje ae promozion dal paîs che lu ospite. «Fin cumò la manifestazion si è davuelte simpri tal nord Europe, e je ore che e rivedi a sud des Alps» – al spere Onno – «sei parcè che la sene musicâl e je une vore interessante, sei par promovi la citât di Udin come centri di cheste realtât. Cun di plui, il Festival al è un mieç pardabon eficaç par promovi un teritori: te prime edizion a jerin la BBC World e la CNN a fâ reportage e servizis. Une grande visibilitât pe citât di Ljouwert/Leeuwarden e pe Frisie, sore che pe lenghe e pe  culture locâls».
Une ocasion che Udin e il Friûl no àn di lassâsi scjampâ. www.myspace.com/lietinternational
Federica Angeli

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +