Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. La leç di gravitazion des machinis grandis

............

Se Newton al fos stât furlan (e se al fos nassût cualchi an plui tart), la leç di gravitazion universâl a sarès stade un tic plui complicade.
No dîs che in Friûl i miluçs a colin intune maniere difarente che tal rest dal mont, ma o ai notât che al sucêt un altri stran fenomen: e à di sei une leç fisiche che e fâs cressi il valôr des machinis a man a man che si va dongje dal mâr.
Cumò us displei dut. Vêso mai fat câs al panorame des machinis in Cjargne? Chê che à vût plui sucès e je stade la Ape. A dimostrazion che i SUV no coventin pardabon a lâ sù pes rivis: i cjargnei di fat no doprin machinons, ma une machinute cun trê ruedis.
La difusion de Ape in Cjargne e je cirche come chê dal telefonut in Italie: ogni cjargnel a ‘nd à almancul dôs. In gjenar ancje dal stes colôr, parcè che un cjargnel nol sta tant a bacilâ daûr di robis che no sedin di sostance (par altri, no ai mai rivât a capî cemût che a fasin, ma ducj i cjargnei a san ricognossi intun moment cuale che e je la lôr Ape ancje dongje di altris dîs compagnis, e cence savê il numar di targhe, a san ancje dîti di cui che a son chês altris nûf). Cuant che propite e covente une 4×4, il cjargnel al compre une Panda. Il faturât de Fiat al à di jessisi dopleât cuant che in Cjargne a àn scuvierzût la Panda 4×4: in dut il rest di Italie no tu rivis a viodint tantis cussì. Altri che Extreme, Climbing o Dynamic: a Torin a varessin vût di fâ un model di non Panda Cjarson.
Cuant che tu rivis in planure invezit, tu scomencis a viodi machinis di ducj i gjenars, de utilitarie ae berline, ma lis Ape e lis Panda a calin une vore. Tu cjatis nome i fruts cu lis Ape Cross, ma chei no contin, parcè che lis doprin tal puest dai motorins e no des machinis, e – a pene che a cressin – si comprin almancul une City Car.
Ma lant plui in jù, plui a sud, la leç naturâl dai motôrs furlans e devente clare come il cîl di Avost cuant che tu âs di stâ sierât in cjase. Come che tu rivis a Lignan, veju li i machinons, e plui che tu vadis dongje dal mâr, plui grancj a deventin: i Porsche e i Ferrari tu ju cjatis soredut a gravitâ fûr dal Tenda, in gjenar cuntune biele fantate dentri, ma chel al è un altri discors.
O forsit nancje tant: ae fin des fins, ancje chê des bielis fantatis e des bielis machinis e je une leç di atrazion universâl, no?
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +