Il volontariât al fevele par furlan e al è peât al teritori e aes sôs esigjencis. Se o cjalìn la suaze dal sociâl, dant un cuc tal sît dal Centri Servizis Volontariât regjonâl o cjatìn une vore di associazions che a àn il non furlan, o che al ricuarde alc de nestre regjon, e altris che aromai di agns si identifichin cu la voie di fâ e di judâ che si cjate a plen in ogni cjanton dal nestri Friûl.
Provìn alore a cjalâ plui di dongje chest mosaic, fat di tantis tessarutis che – zontadis une cun chê altre – a fasin un cuadri di biei colôrs, chei de solidarietât e dal jutori disinteressât viers cui che al à bisugne.
Dinsi une man (www.dinsiuneman.org), cun sede a Pagnà, e je une cooperative sociâl nassude tal 1987. E je specializade tal traspuart e tal compagnament dai disabii tai centris di cure e di riabilitazion o ancje a scuele e tal puest di vore. Cun di plui e organize viaçs turistics e a furnìs imprescj specifics pe mobilitât. La cooperative e je ative su dut il teritori de provincie di Udin e tai ultins agns e à incressût i siei servizis cun corsis personalizadis par chei che a àn bisugne di movisi e che no rivin a fâlu di bessôi par cause di un handicap.
Tal Zenâr dal 1985 e ven inviade a Udin la Cooperativa Sociale Cif & Zaf (www.cifezaf.it) cun chê di inserî sul lavôr personâl che par varis resons al fâs fadie a cjatâ un puest di vore (ex alcoliscj, detignûts in semilibertât, personis cun problematichis psichichis). Cumò a lavorin te cooperative 13 socis che a son impegnâts te manutenzion di areis verdis sedi publichis che privadis, tes puliziis, tal traslocament e tal disbratament di materiâi di discjarie.
Tai ultins agns, cu la popolazion simpri plui viele, al è une vore sintût il probleme dai malâts di Alzheimer e ancje dal sostegn ai familiârs che ju assistin. Di dut chest si ocupin la Associazione Alzheimer Udine (sede in Vie Diaz, 60 a Udin), la Associazione Alzheimer Bassa Friulana (www.associazionealzheimerbassafriulana.it), la Associazione Alzheimer Latisana, la Associazione Alzheimer Mitteleuropeo (sede a Gurize) che a informin, a cirin di rindi plui sensibile la opinion publiche, a dan assistence domiciliâr gratuite, a judin i familiârs a frontâ lis dificoltâts de assistence e a formin personâl specializât.
Di une coltivazion tipiche de plane furlane, ma soredut dal concet che la panole e je fate di tancj grignei che insieme a fasin un prodot che al garantìs la farine pe mangjative, al ven fûr il non de Associazione La Pannocchia (www.lapannocchia.org). E je une realtât une vore ative sul teritori dal Friûl di Mieç che e da sostegn aes fameis cun disabii psicofisics; volude tal 1986 di un grup di gjenitôrs preocupâts dal avignî dai lôr fîs, dentri di cheste associazion al è nassût il progjet «Una Finestra sul Futuro – Dopo di Noi» che al à puartât ae costruzion di une comunitât residenziâl di 1.200 metris cuadris cuvierts. In cheste direzion e lavore ancje la Associazione di volontariato Laluna (www.cjasalaluna.com), cun sede a Sant Zuan di Cjasarse, che e gjestìs une comunitât – la prime te provincie di Pordenon – che si clame Cjasalaluna «Paola Fabris», li che a vivin personis cun disabilitâts fisichis, fasint un grum di ativitâts educativis e ricreativis. Tancj i events organizâts de associazion; un di chescj al è Folkwest, li che a àn sunât i Flk, i Arbe Garbe cu la presince ancje dai Fantats Furlans.
Il Samaritan Onlus (www.ilsamaritan.org) di Ruvigne al jude i emargjinâts, i disabii e ducj chei che in gjenar a àn bisugne, dant servizi residenziâl e diurni, fasint ativitâts di laboratori e ricreativis. A Cjampfuarmit e opere la associazion Puarte Viarte, une sorte di centri di scolte cun ocasions di incuintri e di ativitâts par personis che a son di bessolis e che insieme a cirin di scombati la solitudin. A Gurize Judinsi e lavore par ducj chei che a son in dificoltât.
La Associazione Buteghe dal mont di Glemone e cjale al setôr de solidarietât internazionâl, promovint il cumierç just e solidari, e a Darzin ancje la Associazione Solidarmondo Pn–Aganis e sta daûr de cooperazion cun Paîs dal Sud dal Mont e cors di formazion pal volontariât viers chescj.
Di no dismenteâ pe sô ativitât ferbinte a pro des fameis cun fruts malâts, in particolâr di tumôr e di leucemie, la Associazione Luca Onlus che e da assistence ancje psicologjiche e e colabore a strent cui centris regjonâi di cure di chestis patologjiis pediatrichis (Aziende Ospedaliere di Udin e Cro di Davian). Tal sît internet www.associazioneluca.it (plen di pipins e di colôrs) si puedin viodi i progjets fats, tant che chel di Musicoterapie e de donazion di machinaris al Ospedâl di Udin.
Un volontariât vivarôs e bon di fâ pardabon dal ben, mai strac di judâ cui che al à bisugne.
ELENA ZANUSSI
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +


