Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Volontariât furlan: vîf, atîf e cence polse, a servizi di cui che al à bisugne

............

Il volontariât al fevele par furlan e al è peât al teritori e aes sôs esigjencis. Se o cjalìn la suaze dal sociâl, dant un cuc tal sît dal Centri Servizis Volontariât regjonâl o cjatìn une vore di associazions che a àn il non furlan, o che al ricuarde alc de nestre regjon, e altris che aromai di agns si identifichin cu la voie di fâ e di judâ che si cjate a plen in ogni cjanton dal nestri Friûl.
Provìn alore a cjalâ plui di dongje chest mosaic, fat di tantis tessarutis che – zontadis une cun chê altre – a fasin un cuadri di biei colôrs, chei de solidarietât e dal jutori disinteressât viers cui che al à bisugne.
Dinsi une man (www.dinsiuneman.org), cun sede a Pagnà, e je une cooperative sociâl nassude tal 1987. E je specializade tal traspuart e tal compagnament dai disabii tai centris di cure e di riabilitazion o ancje a scuele e tal puest di vore. Cun di plui e organize viaçs turistics e a furnìs imprescj specifics pe mobilitât. La cooperative e je ative su dut il teritori de provincie di Udin e tai ultins agns e à incressût i siei servizis cun corsis personalizadis par chei che a àn bisugne di movisi e che no rivin a fâlu di bessôi par cause di un handicap.
Tal Zenâr dal 1985 e ven inviade a Udin la Cooperativa Sociale Cif & Zaf (www.cifezaf.it) cun chê di inserî sul lavôr personâl che par varis resons al fâs fadie a cjatâ un puest di vore (ex alcoliscj, detignûts in semilibertât, personis cun problematichis psichichis). Cumò a lavorin te cooperative 13 socis che a son impegnâts te manutenzion di areis verdis sedi publichis che privadis, tes puliziis, tal traslocament e tal disbratament di materiâi di discjarie.
Tai ultins agns, cu la popolazion simpri plui viele, al è une vore sintût il probleme dai malâts di Alzheimer e ancje dal sostegn ai familiârs che ju assistin. Di dut chest si ocupin la Associazione Alzheimer Udine (sede in Vie Diaz, 60 a Udin), la Associazione Alzheimer Bassa Friulana (www.associazionealzheimerbassafriulana.it), la Associazione Alzheimer Latisana, la Associazione Alzheimer Mitteleuropeo (sede a Gurize) che a informin, a cirin di rindi plui sensibile la opinion publiche, a dan assistence domiciliâr gratuite, a judin i familiârs a frontâ lis dificoltâts de assistence e a formin personâl specializât.
Di une coltivazion tipiche de plane furlane, ma soredut dal concet che la panole e je fate di tancj grignei che insieme a fasin un prodot che al garantìs la farine pe mangjative, al ven fûr il non de Associazione La Pannocchia (www.lapannocchia.org). E je une realtât une vore ative sul teritori dal Friûl di Mieç che e da sostegn aes fameis cun disabii psicofisics; volude tal 1986 di un grup di gjenitôrs preocupâts dal avignî dai lôr fîs, dentri di cheste associazion al è nassût il progjet «Una Finestra sul Futuro – Dopo di Noi» che al à puartât ae costruzion di une comunitât residenziâl di 1.200 metris cuadris cuvierts. In cheste direzion e lavore ancje la Associazione di volontariato Laluna (www.cjasalaluna.com), cun sede a Sant Zuan di Cjasarse, che e gjestìs une comunitât – la prime te provincie di Pordenon – che si clame Cjasalaluna «Paola Fabris», li che a vivin personis cun disabilitâts fisichis, fasint un grum di ativitâts educativis e ricreativis. Tancj i events organizâts de associazion; un di chescj al è Folkwest, li che a àn sunât i Flk, i Arbe Garbe cu la presince ancje dai Fantats Furlans.
Il Samaritan Onlus (www.ilsamaritan.org) di Ruvigne al jude i emargjinâts, i disabii e ducj chei che in gjenar a àn bisugne, dant servizi residenziâl e diurni, fasint ativitâts di laboratori e ricreativis. A Cjampfuarmit e opere la associazion Puarte Viarte, une sorte di centri di scolte cun ocasions di incuintri e di ativitâts par personis che a son di bessolis e che insieme a cirin di scombati la solitudin. A Gurize Judinsi e lavore par ducj chei che a son in dificoltât.
La Associazione Buteghe dal mont di Glemone e cjale al setôr de solidarietât internazionâl, promovint il cumierç just e solidari, e a Darzin ancje la Associazione Solidarmondo Pn–Aganis e sta daûr de cooperazion cun Paîs dal Sud dal Mont e cors di formazion pal volontariât viers chescj.
Di no dismenteâ pe sô ativitât ferbinte a pro des fameis cun fruts malâts, in particolâr di tumôr e di leucemie, la Associazione Luca Onlus che e da assistence ancje psicologjiche e e colabore a strent cui centris regjonâi di cure di chestis patologjiis pediatrichis (Aziende Ospedaliere di Udin e Cro di Davian). Tal sît internet www.associazioneluca.it (plen di pipins e di colôrs) si puedin viodi i progjets fats, tant che chel di Musicoterapie e de donazion di machinaris al Ospedâl di Udin.
Un volontariât vivarôs e bon di fâ pardabon dal ben, mai strac di judâ cui che al à bisugne.
ELENA ZANUSSI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +