Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cui voi di chei che a jerin li

............

Sef Cargnello intun dissen di Gianni Di Lena
Sef Cargnello intun dissen di Gianni Di Lena

A molâ chel document sul altâr di Sant Pieri in Zui e a lâ vie protestant parcè che no ur vevin dade la pussibilitât di celebrâ la messe par furlan, ai 28 di chel Avost dal 1974 a jerin cun pre Checo Placerean e pre Antoni Beline ancje pre Laurinç Dentesan e pre ‘Sef Cjargnel, plevans de Plêf di Guart e che di in chê volte a son inmò tra i plui atîfs dal grop di Glesie Furlane. Une testemoneance preziose che nus permet di fâ un salt indaûr di 40 agns par vivi cuasi di persone chei moments che a àn segnade la storie no dome di une associazion, ma dal Friûl plui resint.
In chest viaç nus compagne propit pre ‘Sef “O vivevin un moment particolâr dulà che e jere fuarte la esigjence di tornâ a cjapâ chê glagn popolâr te liturgjie, ancje parcè che la jerarchie de glesie e veve un fuart leam cu la politiche. E par saltâ fûr di une situazion dulà che la nestre int e paiave al stât un sotsvilup no casuâl, o vin cjatât te storie, te lenghe, in Aquilee chê forme di riscat e rivalutazion pal Friûl”.
– Cemût ise nassude la iniziative di Zui?
“No dal sigûr come un episodi estemporani: fûr di dubi, la fuarce carismatiche di pre Checo Placerean e veve za segnât il troi cu la celebrazion de messe di Aquilee, che la prime e jere za stade dal 1970. Si veve za fatis lis primis traduzions e il prin messâl furlan al jere za dal 1972 grazie al intervent di bonsignôr Pieri Cocolin, arcivescul di Gurize, che Diu lu vedi in Glorie. E di là dal aspiet liturgjic plui strent, o vin ancje di marcâ il fat che sot vie al jere un humus atent a cheste cuistion: cence discomodâ la cuistion de Mozion dal Clero dal 1967, o podìn ricuardâ lis iniziativis di pre Bepo Marchet pe lenghe furlane, la Cuintristorie dal Friûl o ancje il sempliç episodi di gno pari che al leieve Int Furlane…”
– E parcè sêso stâts clamâts a Zui chê dì?
“Bonsignôr Alfredo Battisti, arcivescul di Udin, e bonsignôr Emilio Pizzon, so ausiliâr e titolâr de diocesi di Zui, a vevin clamât i predis de Cjargne a un incuintri te glesie mari di Sant Pieri che si concludeve cuntune messe”.
– Ce isal sucedût?
“Savût di chest incuintri ur vin domandât di celebrâ la messe in lenghe furlane”.
– Parcè?
“Cemût parcè? Parcè che za dome puartâ la lenghe furlane dentri de messe e je une rivoluzion liturgjiche straordenarie. Se di une bande la jerarchie e veve pôre di une comistion politiche, di chê altre la int ti torne dongje: lu sperimenti dì par dì di passe 40 agns in ca tes mês parochiis de Cjargne dulà che jo e pre Laurinç o celebrìn dome par furlan. La glesie jerarchiche di chei agns e jere masse leade cu la Democrazie Cristiane e e viodeve te nestre azion une espression dal Moviment Friûl. Ma noaltris o vevin a cûr dome la idealitât, il principi di fonde che al è dirit naturâl di ogni popul di doprâ la sô lenghe ancje te liturgjie: parcè il furlan no varessial di vêlu?”
– Ce us àno rispuindût?
“Un no sec! Cence margjin di discussion, e denant di chest ategjament o vin preparât e firmât chest document, ur al vin lassât sul altâr e o sin lâts fûr de glesie, spacant il pulvin. Di li o vin preparât ancje altris documents, che o firmavin parafrasant chê detule che e dîs ‘Cjargnei cence Diu’: noaltris o dopravin il non ‘Cjargnei cence dius’ cul minuscul e al plurâl, ven a stâi ‘cence idui’ e duncje dome ‘cuntun Diu’, tant par rispuindi a chei che te jerarchie nus segnin tant che eretics”.
– Ce us àno dit par cheste proteste?
“Sul moment nuie di nuie. Ma a àn ben cjatade ocasion plui e plui voltis par fânuse paiâ in maniere plui o mancul direte…” ❚
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +