Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Vite sul confin dal Imperi tor de “grande” vuere (prime part)

............

Se o cirìn di jessi cence pêl sul stomi, o vin ancje di scoltâ chei che a jerin di chê altre bande. Jerino talians chei che a stavin cu la Austrie, te Contee di Gurize e Gardiscje? Si capìs, e ancje une vore plui di chei che a vivevin di là dal clap, par vie che i talians tal Imperi a jerin di minorance. Prime de “grande” vuere, o jerin un popul rispietât tal Imperi, si che duncje, se ben minorance, o jerin un popul; invezit dentri di un stât nazionâl come la Italie, cui che nol jere parsore di ducj, nol jere plui popul ma minorance. E dopo, nol è vêr che o fossin strupiâts par vie che o jerin in “cuatri”. A Gurize, la toponomastiche e jere cuasi dute taliane, anzit talianone!
Chi o contarìn di un paîs che al podarès jessi un embleme di ce che a jerin i Talians e i Furlans in Austrie e ce che la vuere “grande” e à puartât vie tal Friûl bande da la Austrie.
A Visc, paisut za di cinc secui sul confin, tai prins dal Nûfcent, pe politiche si scombateve cence sparagn. I catolics a vincerin al galop tal 1907, e cussì tancj a votarin pal candidât popolâr Giuseppe Bugatto, che – di in chê volte – a chei di Visc i derin il sorenon di Bugatins!
Il “partît dai siôrs” (liberâi) al va indevant tes elezions dal 1911; i socialiscj a saressin cressûts di un alc dopo de vuere.
La “talianetât” e jere sintude dai catolics, ma par lôr, dopo che a rivarin i “fradis liberadôrs”, e je saltade fûr la definizion di “austriacants”, dismenteant che a jerin Austriacs par stât e Furlans, o Talians, par nazion. Tant par spiegâsi, l’imni de Federazion dai Consorzis agricui dal Friûl al scomençave cun “Fratelli siam popolo / di stirpe friulana”, plui tart cambiât in “stirpe latina”!
La prime vuere mondiâl si respirave di lontan. Un zovin popolâr che al studiave a Viene (si clamave Gildo Grion e al jere di Caprive) tal 1912, i scriveve de capitâl al so plevan: «E je tante eletricitât tal aiar, eh? O ai pôre che prest e sclopi la vuere, e alore… adiu, forsi no si viodarìn plui…».
Un memoriâl dal brigadîr de finance taliane, Pietro Margani (1914), al lasse capî dut un incrosâsi di spiâ e cuintraspiâ, ancje cun int dal puest. Cualchi dì prime che la Italie e tacàs la vuere, a Palme a meterin in preson (e dopo a mandarin al confin) Dolfo Del Mestri, un scultôr di Visc, socialist, pe sô azion pacifiste.
Sintint la vuere dongje dongje, il vicjari di Viscon al invidà i paîs a lâ in pelegrinaç tal so santuari di Madone di Strade par implorâ la pâs.
La prime vuere, a Visc, le àn vivude de bande austriache cun dignitât e lealtât. La bugade di fats e di notiziis daspò Sarajevo, e ven notade tal protocol de parochie. Si celebre il corot e, al sclopâ de vuere, al è dut un movisi par cjapâ sù socors pai soldâts e pe Crôs Rosse.
Il plevan, pre Mesrob Justulin, ur regale aes gnovis scuelis un crocifìs e al scrîf su la cronache une memorie, poiant la sô patrie. Ma lui, che al saveve lei la storie, al diseve ancje: «…Ma la tribulazion e je una vore grande e, se la vuere no finìs prest, e cressarà ancjemò cun carestie, malatie, ribelions, disordins. Che Diu, di infinide misericordie, ur dedi un definitîf trionf a lis nestris armis e une lungje pâs».
In altris bandis, te vilie dal intervent, si dâi glorie ae vuere. Cussì a Pordenon, ai 23 di Mai: «…si cjate ancje int che e vûl partî… e tentâ di rivâ al spetacul sul cunfin di Visc o di Cormons… ilusion che lis patuliis dai carbinîrs a scancelin subit cul fermâ lis machinis dai Pordenonês e mandâju a c jase…».
A Palme, il comandant dal “Cavalleggeri Roma” al anunzie ai soldâts la ore supreme e che a lôr ur sarès stât dât il privileç di lâ par prins “a liberâ dal jôf stranîr i fradis che a suspiravin il ‘riscat’, e al busse cun passion il standart fra i berlis di gjonde e il deliri di dute la int”.
“Visco nostra”, al à contât che si veve sintût in Sicilie cheste gnove come se e fos une citât fisse fisse di personis e fin za cualchi an, la esclamazion, di serie, e jere deventade un cjoli vie.
“Ai 24 di Mai lis trupis talianis a jentrin a Visc cence trai un colp. Visc al è aromai part dal ‘bel Paese là ove dolce il sì suona’. Par vie che la stesse zornade al jere stât internât il Dean, ai 2 di Jugn al jere comandât di rezi cheste parochie decanâl il predi don Attilio Ostuzzi”. La note dal stes plevan e conte une veretât une vore plui dramatiche.
Il sì al sunave prime in chest cjanton dal biel paîs che al jere part di un altri Stât; al sunave une vore ben ancje par vie di scuelis di gale. La ocupazion italiche, invezit, no je vignude a puartâ la pâs, ma e à sglavinât disgraziis, dolôr e vendetis ferocis di ogni sorte.
(ve la segonde part sul numar di Dicembar).
✒ Ferruccio Tassin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +