Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Par no tornâ indaûr. La crisi e muart ducj, ma no i politics

............


✽✽ E je grivie cuasi par ducj, no dome par chei che a son simpri stâts i ultins e cumò a son fûr classifiche e a fasin pardabon fadie a comedâ gustâ e cene, ma ancje par chei che a crodevin di stâ un scjalin parsore e cumò a son cûl cul par tiere. E nol è il finâl di une filastrocje. Cuasi par ducj, parcè che par cualchi categorie invezit e continue a lâ ben, anzit benon, e i politics a son la maiorance dal grup.
✽✽ Di front ai numars che ogni dì o leìn su lis fabrichis, su lis buteghis che a sierin, o fasìn fadie a pensâ che e sedi vere, ma purtrop e je cussì.
✽✽ Chel Friûl che cun fadie o vin tirât fûr de miserie, al torne a jessi reâl denant dai nestris voi. Mieç secul butât vie tal zîr di pôcs agns, un Vaiont, un Orcolat dal sociâl che al pues jessi piês di un disastri naturâl.
✽✽ O crôt dut câs che alc o vin di fâ, cence spietâsi masse dai sorestants. Anzit, viodude la maniere che si movin, stant une vore atents a chel che a proponin.
✽✽ Dome un pâr di esemplis, par capîsi. Nissun te zonte Serracchiani aial pensât di domandâ a Terna, la societât che à di costruî l’eletrodot, di podê jentrâ tal afâr cuntune partecipazion de Friulia, la finanziarie regjonâl, naturalmentri cu la clausule dal intierament? Figurâsi. A àn dite di sì al progjet cence domandâ nuie: al siôr paron talian si dîs dome “Siorsì”! Ma ancje se al è svedês, tant che l’Elettrolux. Di front a ducj i bêçs e contribûts regjonâi, no saressial rivât il moment di un biel ricat: volêso sierâ Porcie? E la Regjon e secuestre la fabriche.
Parcè si puedial fâ cui mafiôs e no cun chei che in ducj chest agns a àn doprât e sfrutât il nestri teritori e magari paiât lis tassis di une altre bande?
✽✽ La rispueste ae crisi de bande de Serracchiani invezit si môf sul plan de visibilitât: mai “furlan”, par mût di dî, al è stât in television, plui di jê. Ma le vêso mai sintude fevelâ dal Friûl?
✽✽ La deleghe le à dade dute al so vice Bolzonello, anzit lis deleghis, viodût che al ex sindic di Pordenon i tocje ocupâsi di industrie, cumierç, turisim, agriculture. E je in television, a pensâ al congrès dal Pd, a firmâ par regjons alpinis e balcanichis e lui a fâ front a dutis lis cuistions. Us someie une robe serie e soredut che e puedi funzionâ ben? Impussibil par un di bessôl.
✽✽ La rispueste a chê crisi che e pues puartâ al pestefruce di dut il Friûl fin cumò e je intune struturazion de Regjon, scancelant lis provinciis: cheste la lôr principâl preocupazion. Par sparagnâ, a disin, ma no je vere, e intant no passe zornade che no vegni fûr in ce maniere vergognose che i conseîrs a spindevin i nestris bêçs.
✽✽ Ce fâ alore? Rispueste dificil. Forsit, propit pensant ae ricostruzion daspò dal taramot, partint dai paîs, dai sindics. A saran une vore chei che a laran aes elezions il prossim an. Nus coventin sindics che a pensin furlan, dome pal Friûl e pe sô int, come chei dal ’76.
Chei che a pensavin prime aes fabrichis, aes cjasis, ai asîi, che al stipendi e al partît. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +