Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. Darte gnove gjestion des termis

............

Tra pôcs dîs, di precîs ai 15 di Avrîl, a tornaran a vierzi lis Termis; la gjestion, par 18 agns, e je stade dade ae ‘Casa di cura città di Udine’, la societât che à vinçût il bant. “E je stade une imprese dificile – al dîs il sindic Marlino Peresson – ma o sin contents dal risultât. La societât nus è parude in stât di dâ garanziis par servizis di cualitât alte e di resonâ su prospetivis di svilup autentichis.
La sielte dal periodi lunc e da la pussibilitât al gjestôr di invistî no dome di cjâf ma ancje cun capitâl so; invistiment che tal lunc periodi al podarà amortizâsi e dâ beneficis, e tal stes timp permeti ancje ai privâts (soredut ai gjestôrs di albiercs) di invistî a lôr volte.
In chescj agns pustiçs, la Aministrazion e à vût un grant disasi economic; o vin metût cirche 200 mil euros ad an te gjestion des termis, bêçs gjavâts aes za sclagnis risorsis a disposizion dal comun par lavôrs di manutenzion, pal miorament dal tiessût urban, pes esigjencis des frazions. O vûl dî: se chescj agns achì no sin rivâts a fâ manutenzion urbane, come che la int si spietave, al è ancje parcè che no nus rivavin i contribûts, e la disponibilitât de aministrazion e jere scjarse.
Tal prin periodi nol è che o larìn a recuperâ tant: il fit al rivarà a 150 mil euros ad an, partint chest an di 50 mil. A restin di competence dal comun i intervents straordenaris.
Cun fonts in buine part europeans, o completarìn il palaç des aghis cun gnûfs servizis (bagn turc, saune, e v.i., in plui de opere di coibentazion de struture).
Fintremai a vuê, lis termis a son stadis su pe schene dal comun, cun cualchi aiût de Regjon, de Comunitât di mont e de Provincie. O crôt che cumò si puedi cambiâ pas. La regjon, seontri me, in chescj ultins agns no veve ben definît il cuadri strategjic di chest gjenar di turisim, in mût particolâr de Cjargne. Mi soi lamentât ancje cui sindics de valade che no àn spindude nancje une peraule a pro des termis; ducj pronts a lâ a tirâ la gjachete ai assessôrs par lâ a domandâ i contribûts par lôr cont… O crôt che Darte e sedi centrâl pe economie di dute la nestre zone.”
Lis termis, se a funzionin, a puedin tirâ la economie no dome di Darte, ma ancje des realtâts dongje; par intant si spere che la viertidure e zovi a tornâ a inviâ il lavôr tes struturis alberghieris dal paîs.
✒ Marta Vezzi

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +