Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. Operadôrs culturâi in Cjargne

............

Tal mês di Zenâr a Tamau e je stade presentade la XX edizion de ‘Il Lunari fat in Cjargne’: simpri  une buine ocasion par rindisi cont che in Cjargne a son tancj operadôrs culturâi che di agns a lavorin sul teritori. Presints in mostre ben 19 lunaris, cun 19 tematichis diviersis.
Interessants i lunaris che a valorizin la lôr variant linguistiche: Nas Kolindrin/Calendario Resiano, fat dal Circul Culturâl di Resie Rozajanski Dum (il teme al è chel des prucissions di une volte); Dar schain – cholendar va Tischlbong/Timau, fat dal Circul Culturâl ‘G.Unfer’ in tamavês (al va indevant un percors di ricercje di toponims, trois, stai e stalis dal teritori); lunari di Zhare/Sauris, fat dal Circul Culturâl ‘Fulgenzio Schneider’ (vecjis fotografiis e scrits a documentin Criscj e mainis).
Biei e colorâts i lunaris dai fruts des scuelis primariis: Prât in Cjargne (disegns e descrizion par cognossi miôr ‘Monts e crets di Cjanâl’); Çurçuvint e Trep (‘Il calendari dal bosc pal 2013’).
Dopo a son i lunaris dai diviers paîs de Cjargne: Lunari di Çurçuvint, dal Circul Culturâl La Dalbide (‘Tai cjamps une volte’, ricercje des plantis e des samencis che si dopravin une volte); Lunari di Cleulas, dal Circul Culturâl Ricreatîf (‘Stalis’); Lunari di Paluce, dal Circul Culturâl Enfretors di Testeons (dedicât a doi personaçs impuartants: i cuadris dal pitôr Josef Macôr e lis poesiis di Gjeme Nodâl); Lunari dai Amîs da Mont di Dimplan (‘Vivi tal nosti paîs’, moments di vite plui impuartants dal paîs); Lunari di Rualp – Val e Fagnigola (‘Musicando’: musichis, cjants e sunadôrs di îr e di vuê); Lunari di Paulâr (‘Presepi della Valle d’Incaroio’); Guart Lunari (la Plêf di Guart e lis sagris dai paîs di Guart peadis a sants, disegns di Etore Di Sora); Lunari di Dimponç, dal Circul Culturâl Il nosti paîs  (‘Il C.R.I.C. centri ricreatîf di Dimponç e Cjadugnee’).
No mancjin i lunaris fats fûr de Cjargne: Lunari di pre Antoni Beline di Visepente (curât di Cristian Liberale, Alida Pevere e Manuela Quaglia); Lunari di Ospedalet (‘Ospedaletto ricorda’, e va indevant une ricercje de storie de comunitât cristiane); Lunari di Magnan (curât di Carlo Michelizza, Fabrizio Piccoli e Giordano Dose che al ripuarte un biel numar di plantis cun descrizions e fotografiis); Lunari di Bordan dai ‘Amîs di Bordan – chei dal lunari’ (‘Agns setante’ intal paîs di Bordan); Lunari dal Barêt par Palassôl di ‘Chei dal lunari’ (ostariis di îr e di vuê); Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico (fotografiis su pe ativitât).
In timps di magre di finanziaments publics i operadôrs culturâi no molin il lôr lavôr: int che e dediche timp e oris pes ricercjis tai archivis, che e va a sgarfâ intai vecjos documents, che e fâs il pussibil par recuperâ e salvâ il grant patrimoni de memorie orâl. Il lôr lavôr, dispès inte ombre, al è impuartant pe tutele de storie dai nestris paîs di mont.
✒ Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +