Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Sostignibilitât ambientâl ancje pe nestre mont

............

Simpri plui dispès montanis e ploiadis a ruvinin paîs intîrs, e ce che al fâs plui rabie al è che dome in chestis ocasions si fevele di vê plui cure pal teritori e pal ambient.
O vin sintût il dotôr Carlo De Colle par capî cemût che e je la situazion cjargnele. De Colle al è un libar professionist dal 1992, daspò la lauree in Siencis Forestâls te Universitât di Padue. La sô formazion professionâl e cjape dentri diviers setôrs: selviculture e assestament, botaniche, gjestion e planificazion forestâl, inzegnerie naturalistiche, sistemazions idraulichis forestâls, ricualificazions ambientâls, studis di impat ambientâl e valutazions di incidence, stimis forestâls e fondiariis, e v.i. Al lavore insieme cun altris figuris professionâls (gjeolics, inzegnîrs…) par cjatâ lis soluzions tecnichis miôr, eficientis e di lungje durade.
Cuâi sono i ponts critics in Cjargne dulà che al tocjarès intervignî par evitâ disgraciis come chê di Gjenue?
Secont lis mês esperiencis, in Cjargne o crôt che al seti necessari ristabilî il concet di ‘sostignibilitât dal teritori’, rivalutant il leam tra lis risorsis ambientâls e il lavôr uman, tra popolazion e ambient. In chest contest, a cjapin impuartance primarie lis ativitâts di planificazion, di programazion e di atuazion dai intervents di recupar naturalistic, la sistemazion dai cors di aghe, il consolidament dai versants e des areis instabilis, la difese dal patrimoni boschîf, cun aplicazion prevalente de inzegnerie naturalistiche dulà che plantis, tiere, len e claps a deventin i materiâi principâi de costruzion. O zontarès ancje la necessitât di gjestî in maniere corete lis areis verdis ator dai paisuts di mont. Un recupar indispensabil che al va riviodût tant di bande dai privâts che dai Ents Locâi (cul jutori di finanziaments disponibii, tant che la L.R. 10/2010 art. 11), par risanâ e par recuperâ i terens pustots intai teritoris montans, cussì come che al proviôt il Decret dal President da Regjon (n. 259-27.10.11). E je la pussibilitât di aderî a progjets di plui grande scjale, finanziâts dai struments comunitaris in vore. Dut chest intal rispiet des areis plui sensibilis, catalogadis cun grât elevât di pericolositât par vie de pussibilitât di fûcs boschîfs, o sometudis a vincul idrogjeologjic.
A vuê, la atenzion e la cure dal teritori cjargnel sono suficientis/eficientis?
Seontri me, in Cjargne, ma ancje di altris bandis tal teritori montan, al è stât fat un grum di bande de Regjon, in particolâr midiant dai plans regjonâi di emergjence de Protezion Civîl. In pratiche, chescj plans a cjapin sù lis informazions ripuartadis intai plans comunâi di emergjence, planificant lis azions di prevenzion di atuâ ai diviers nivei, cuntune juste disponibilitât finanziarie. Dut chest al pues no jessi suficient, massime se si pense ae vastitât dai teritoris comunâi. Intun periodi caraterizât di risorsis scjarsis, al è impuartant – par supuartâ il lavôr des Stazions Forestâls e dai Ispetorâts compentents par teritori – il contribût che a podin dâ i Ents Locâi, lis associazions, i imprenditôrs, i sengui citadins, sburtâts di un sens civic e di une grande sensibilitât ambientâl. Il proprietari di fonts al à di vierzisi aes gnovis propuestis gjestionâls inovativis, al scuen condividi e informâsi, nol pues continuâ a pensâ al propri bosc tant che un soremobil di meti in maniere statiche su pe scrivanie, gjavant ogni tant il pulvin che si poie parsore. Al scuen, invezit, pensâ al so bosc tant che al zardin di cjase, di curâ, indulà che al interven in maniere periodiche, tignint cont sedi de capacitât di autoperpetuazion sedi dal valôr estetic e ricreatîf, di no cjapâ sot gjambe, soredut intai comuns montans indulà che si vîf di turisim.
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +