Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Turoldo e il so Friûl

pre Antoni Beline
pre Turoldo

Intervent di pre Toni Beline a une cunvigne su pre Turoldo, a Coder.

Mi àn clamât ancje me a dî une peraule in cheste cunvigne di studi suntun om e predi che al à puartât ator e dal sigûr onorât il non dal Friûl.
O crôt che no si podarès cjatâ dôs personis plui diferentis dal servit di Coder e dal plevan di Visepente. No dome pe distance culturâl che e cor tra nô doi, no jessint degn jo nancje di disgropâi la coree dai sandui, ma par temperament, vision dal mont e de glesie, mission o funzion tal grant palc de storie. …
UN GRANT SI LU ONORE CU LA VERETÂT_
E pûr ancje Turoldo, alt come un grant tor, al à la sô grande ombrene e ancje jo, te mê puaretât, o ai la mê lusute. Il limit di chestis celebrazions, no volût ma dibot inevitabil, al è chel di esaltâ, cun bondance di agjetîfs e di iperbolis, la persone celebrade, preferint magari sierâ un voli sun chei limits che a fasin part de vite. Prin di dut Turoldo nol à dibisugne di incensadôrs e po mi servìs plui te sô realtât concrete, te sô veretât, che mal svicine, che no te sô lontanance.
Cuant che, a metât di Setembar, al è muart pre Gjilbert Pressac, un grant fi di cheste tiere insieme a Gianni, splendide violute di Turide, a àn spesseât a santificâlu tirant vie dut il pês ancje limitatîf de sô umanitât ma tal fâi cussì i àn gjavât dut il gnerf e il vues. Mi soi permetût di dî che nol è propit un grant meracul e tornecont se un al partìs di chest mont leon e al rive sù piore.
Cussì cun pari David e cun ducj i grancj. Si à di acetâju e volêur ben come che a son, savint in partence che cui che al à grandis virtûts al à ancje grandis pecjis. E la glesie e la societât a àn di vê il sintiment di no butâ vie la inteligjence par evitâ cualchi riscjo. Cuntun inteligjent tu puedis vê cualchi rogne ma dal sigûr ti vierç i voi e il cûr su la vite. Un stupit o un grîs ti fâs dome vierzi la bocje par sossedâ, cul riscjo di un come ireversibil. Ma tornìn in stangje.
UN FRIÛL DI TUROLDO AUTOBIOFRAFIC E PLUI ESTETIC CHE REÂL_ Mi somee centrât il titul “Turoldo e il suo Friuli”, comprendût il talian. Ce che o disarai e je robe rumiade di tant timp. No intint fâ nissune acuse e nissun procès, ma dome cjalâ la sô poetiche di une bande che forsit no si le cjale masse, cjapâts come che si è de juste amirazion dal om.
Disint che il Friûl al è il Friûl di Turoldo, no intint dî che lui al vedi tradît o rineât o deformât il mont che al è nassût e al à passât i prins agns, puars e tormentâts come ducj, de sô vite.
Lui al è un poete, e un poete dramatic, e duncje al è plui sul plan de estetiche che de realtât efetive. Plui che al “vêr” al smicje al “biel” o al “brut”, che al è il so ledrôs. Pa la cuâl al trasforme, al colore, al discolore, al trascolore, al enfatize, al minimize, al fâs de sô esperience negative une sorte di leç universâl. No si varès mai di lâ a domandâi a une persone ce muse che e à la sô amie o la sô nemie. La prime e sarès masse biele par podêle cjatâ te realtât; la seconde masse brute. L’amant nol dîs bausiis parcè che nol è te strade de veretât ma in chel dal amôr o dal rancôr che dut al trasforme e al deforme.
Jo o ai viodût milante voltis il so film “Gli ultimi”. Mi à plasût tant la poesie dai lûcs, la precision senografiche, la vene di malinconie par un mont che al è stât il nestri mont. E pûr no lu ai sintût vêr. Masse violent, masse negatîf, masse dûr, masse rassegnât. Ancje a Vençon o vin vude miserie, dal sigûr plui dai bacans di Coder, ma mi visi che o vin ridût e cjantât e zuiât plui tai agns inocents de puaretât che no in chei plui furtunâts de bondance. E ancje la religjon, cun ducj i siei limits, no le ai sintude cussì classiste e cence cûr.
Pò dâsi duncje che David al vedi rumiât, tai agns de lontanance e cu la cussience de maturitât, lis umiliazions, lis diferencis, lis traviersiis de infanzie, cjalcjant di plui sul aspiet negatîf. Un che al viôt “Gli ultimi” si augure che a sedin propit i ultins e che no tornin plui situazions cussì griviis.
E chi mi permet une confidence che me à fate un grant amì di Turoldo, don Abramo Levi. Stant che David al poetave simpri sul so Friûl, lu à preât par agns di menâlu a viodi Coder, la cjase natìe, l’ort plen di muarts che a spiavin pai barcons biel che a disevin une part di rosari. Nuie di fâ. Come se nol volès mostrâi tal vêr ce che lui al cjantave tal biel.
Al è duncje un Friûl de memorie, di une memorie che e trasforme, di une memorie che e lavore te lontanance, de memorie di un poete furlan. E si à di capîlu e gjoldilu cussì.
TUROLDO JERIAL FURLAN?_ E chi mi permet di frontâ une domande stranie, forsit provocatorie e al limit ofensive, ma che no je ta lis mês intenzions. Parcè che jo o feveli di Turoldo come che lu viôt jo e, visantmi dal “sutor, ne ultra caligam”, no mi permet nissun judizi di merit o di demerit. “Turoldo, isal un poete furlan o isal dome nassût in Friûl?”. No doi un judizi di assoluzion o di condane. Prin di dut parcè che jessi furlans o talians nol è un merit o un demerit e po parcè che mi visi dal “sutor, ne ultra caligam!”.
Mi inmagjni lis reazions di cualchi luminâr: “Se nol è furlan Turoldo, cun tant che al fevele dal so Friûl, cui isal alore?”. O ai presinte ancje la obiezion, reâl, se e esist une tipologjie furlane. Partìn cul ameti che e esisti une cualchi conotazion carateristiche precise, parcè che se no no varessin di fevelâ di nissun popul e di nissune culture.
O torni sul claut che lui al è prin di dut un grant poete e un poete dramatic e duncje bisugne svicinâsi a lui pal troi de estetiche. Mi sint di dî che nol è stât un esponent de furlanetât. Al cjantave il Friûl come che al cjantave altris realtâts, là che l’impuartant al jere il cjant plui che l’argoment dal cjant e la emozion dal test plui che il so contignût.
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +