Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I cors di lenghe furlane a rivin online

Redazion

ARLeF e Filologjiche adun par garantî
la continuitât al insegnament de marilenghe ancje in timps di pandemie.
Al sarà presentât ancje un gnûf manuâl
pal studi prontât a pro dai arlêfs

Gnove version pai cors pratics di lenghe furlane inmaneâts de Societât Filologjiche Furlane e sostignûts de ARLeF – Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane. La ativitât formative gratuite, chest an e varà un aspiet gnûf e impuartant: lis lezions di alfabetizazion (che a tacaran cui 8 di Fevrâr), destinadis al massim a 90 partecipants, si fasaran dal dut online, su lis plateformis Moodle e Zoom. Al è stât sclarît vuê in ocasion de conference stampe di presentazion là che a son intervignûts l’assessôr aes autonomiis locâls de Regjon Autonome Friûl – Vignesie Julie, Pierpaolo Roberti, Eros Cisilino, president de ARLeF e Federico Vicario, president de Societât Filologjiche Furlane (SFF).
◆ «Al è impuartant infuartî l’ûs de lenghe furlane: il cors che ARLeF e Filologjiche a organizin insiemi par garantî continuitât ae formazion in marilenghe, ancje in timps di pandemie, al darà un supuart valit par dâ lis primis basis di gramatiche, par incressi la cognossince e l’ûs de lenghe e par continuâ a coltivâ la braùre di jessi furlans», al à sotlineât l’assessôr Roberti, ricuardant cemût che «intant che o sin daûr a vivi une crisi sanitarie e economiche che e influìs in maniere direte su lis cassis de Regjon, si varessin podût justificâ tais: nô no ju vin fats, e no vin nissune intenzion di aplicâju al setôr des lenghis minoritariis che, o ribatìn, a son essenziâls pe nature stesse de Regjon F-VJ».
◆ «I crodìn une vore a cheste gnove propueste formative, che e aderìs in maniere perfete al contest che si cjatìn a vivi – al à precisât il president de ARLeF –. La pandemie e à cambiât dal dut tantis nestris abitudins, tacant des modalitâts didatichis tradizionâls. Sielzi di puartâ sul web i cors di furlan nus da la ocasion di slargjâsi a un public simpri plui grant, rivant ancje a cui che – par diviers motîfs – nol rivave adore a partecipâ aes lezions in presince, e che cumò invezit al podarà aprofitâ di cheste oportunitât, stant che i contignûts des lezions a son disponibii daûr des sôs dibisugnis di orari».
◆ «Chestis azions a rapresentin l’impegn e la continuitât di azion che a animin di simpri sedi la Societât Filologjiche Furlane che la ARLeF – al à marcât il president de SFF –. Une colaborazion che intai ultins agns e à cjatât stradis simpri gnovis e miôr par otignî risultâts comuns. Par chest, o vin di lei cun cetant favôr il sfuarç di chescj doi sogjets pe promozion dal furlan ancje midiant di struments gnûfs che la tecnologjie nus met a disposizion, e che il moment nus oblee a adotâ. Pes lezions, o vin sielzude une plateforme che e da une garanzie sigure e che e je za sperimentade par dut il mont cun risultâts otims pe didatiche universitarie, ma che ancje utents mancul esperts a puedin disfrutâ in maniere facile».
◆ Chê dai cors online e je une sielte obleade par vie de situazion là che si cjate il Paîs; dut câs, e je za stade metude in vore, ancje se in maniere parziâl, te ultime part dal 2020. Di fat, daspò de sospension des ativitâts in presince su la fin di Fevrâr, e dopo di une riprese curte e di un secont stop, i 12 cors, organizâts ancje cu la colaborazion des Aministrazions comunâls, a son lâts indenant in modalitât online e si sono sierâts tal mês di Dicembar dal 2020.
◆ I cors pratics di lenghe furlane a tornin intal 2021, duncje, cuntune forme gnove e cuntune struture ancjemò plui articolade, furnint struments simpri plui pratics e utii ai iscrits che – se a frecuentaran almancul il 70% des lezions – a ricevaran un atestât di partecipazion: un titul culturâl par acedi ae liste regjonâl dai insegnants cun competencis in lenghe furlane.
◆ La gnove oportunitât formative e dopre tant che fonde i contignûts dal prin volum de golaine “Lenghe e culture” dedicât ae formazion dai adults. Il plan de opare al previôt 3 fassicui di 112 pagjinis ognidun, cuntun libri par ogni an di cors (I, II e III), spartît in 12 unitâts didatichis. Ogni unitât e presente une leture cun provis di comprension dal test, aprofondiments di gramatiche e esercizis, cun dificoltâts cressintis sedi tal lessic che inte morfologjie verbâl. Il manuâl al è duncje organizât su la progression e su la gradualitât intal disvilup des abilitâts linguistichis. Il volum stampât al è a disposizion a gratis intes sedis de ARLeF e de SFF; in version digjitâl su www.arlef.it  e www.filologicafriulana.it.
◆ Pal cors in partence la prime setemane di Fevrâr a son in program 10 lezions asincronis, su Moodle (ogni setemane al sarà publicât materiâl gnûf, che al restarà simpri a disposizion), che a favorissin la riflession, il studi in autonomie e che a rimandin ai trê incuintris sincrons par sclariments e confronts, su Zoom, ognidun di une ore cirche. ❚
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +