Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“La vie de musiche”, un progjet di confin che al ten dongje tieris e culturis

Alessio Screm
IL Duo Tagada, la violonceliste australianE Melissa Coleman E la FisarmonicistE DE austriE Heidelinde Gratzl
Il Duo Tagada, la violonceliste australiane Melissa Coleman e la fisarmoniciste de Austrie Heidelinde Gratzl

E je a plen regjim la seconde fase dal progjet interreg “La Via della Musica/Strasse der Musik” che al met in comunicazion tieris confinantis, o ben Italie e Austrie, midiant de musiche. Tal specific, si fevele di Cjargne, Valcjanâl e Carinzie, par une comunion di intenzions che e ponte a valorizâ i patrimonis comuns che a cjatin tante empatie intal cjamp de art. In graciis di un acuardi inmaneât tra la Uti de Cjargne, il Comun di Malborghet Valbrune, la Fondazion Luigi Bon e la associazion austriache Via Julia Augusta, inte suaze dal progjet Interreg Italie-Austrie 2014-2020, la vie de musiche e continue a pandi esperiencis e cognossincis.

Daspò dal prin moment svilupât l’Istât passât – che o vin bielzà contât e che al à viodude la costituzion de Orchestre Zovanîl Alpine HEurOpen cun cuarante zovin musicist di diviers Paîs di Europe – a partî dal Autun a son tacadis une chirie di ativitâts didatichis intes scuelis de Cjargne, dal tarvisian e de Carinzie, cu la partecipazion di grups musicâi transfrontalîrs, par lezions insolitis che a metin la musiche e diviers artiscj professioniscj a disposizion dai students. Lezions conciert imbinadis cun concierts vierts al public, par une sinergjie tra istruzion e divulgazion che e cjape dentri sedi istitûts scolastics, sedi lûcs sociâi vierts a ducj tal non de art.

Il prin di chescj apontaments al è stât in Setembar, cuntune lezion conciert dople pai students dal Liceu pai sports invernâi Bachmann di Tarvis e cul conciert public al Museu Etnografic di Palaç Venezian a Malborghet. Protagonist l’ensemble di musiche antighe Collegium Pro Musica, par incuintris leâts ae musiche taliane dal periodi Baroc.

Edward Walton
Edward Walton

Il secont incuintri tra musiche e didatiche dal progjet european al è stât di Invier, a Tumieç, tra i students de scuele medie a orientament musicâl Gianfrancesco da Tolmezzo e la gnove Istituzion Musicâl e Sinfoniche dal Friûl-Vignesie Julie, che e à tignût – in plui de lezion – un gran conciert tal Domo di Tumieç, cu la partecipazion dal violinist solist Christian Sebastianutto e sot de direzion di Paolo Paroni, ducj i doi musiciscj furlans di grande nomee.

Il tierç al è stât in Austrie, tal mês di Novembar, te Musikmittelschule di Kötschach-Mauthen cul trio Phantastikus, componût di trê famôs armoniciscj: Otto Lechner, Paul Schuberth e Bartok Bibic, che la sere si son esibîts intal teatri de citât.

Il cuart, a Malborghet, al à viodude la presince dal grant portent Edgard Walton, un fantat di tredis agns de Australie che al à vint une vore premis mondiâi leâts al violin, e no par ultin il concors internazionâl di San Vît al Tiliment “Il Piccolo Violino Magico”. Al è stât un moment di grande emozion e di impression – pai students dal Liceu di Tarvis e par dut il public de mont -viodi e sintî chest fenomen des cuatri cuardis menâ l’archet tant che un mestri consumât par esperience, tra composizions di Mozart, Beethoven, Bach, fin ai grancj romantics tant che Mendelssohn, e a musiciscj dal Nûfcent come Milstein, Kreisler e Waxman.

In Fevrâr si è tornâts in Cjargne, tra la scuele medie di Tumieç e il Comun di Darte, par un apontament dopli te dì di San Valentin, in rose. Ospitis dôs musicistis straordenariis: la violonceliste australiane Melissa Coleman e la armoniciste austriache Heidelinde Gratzl. Te buinore e je stade la lezion conciert, cetant partecipade, invezit la sere – tal salon di Palaç Savoia a Darte – al è stât fat un conciert public su pagjinis di musiche contemporanie, folk e contaminazions.

Di chi in Otubar, a son in cantîr altris incuintris tra scuelis e salis di conciert, par une formule che e plâs une vore ai students e a la int. Ai 21 di Març a Malborghet, dentri de cunvigne internazionâl dedicade ae musiche antighe “A Colpi di Tasto”, students e public a varan la pussibilitât di cognossi di dongje struments tant che la viole di gjambe e il clavicembal, spiegâts e sunâts di doi esperts come Teodoro Baù e Andrea Buccarella.

Invezit, ai 17 di Avrîl intal Teatri di For di Avôtri, la cjantante furlane Elsa Martin e il percussionist Andrea Ruggeri a presentaran il conciert spetacul “A-lèn-u, di len e di flât”, ispirât a personaçs imagjinaris, fantastics e mitologjics de Cjargne, par une storie dute di contâ e di sintî e che a metarà in contat students di Davâr, Comelians, Fors di Avôtri e Sapade. L’ultin apontament di cheste impuartante aventure che e lee didatiche e divulgazion musicâl tra Cjargne, Valcjanâl e Carinzie, al sarà in Otubar in Austrie. Daspò e sarà la volte de ultime fase dal progjet “La Via della Musica/Strasse der Musik”, ven a stâi une publicazion bilengâl in talian e todesc di trê studis dedicâts ae valorizazion de art figurative e musicâl des tieris confinantis. Ma di chest, o contarìn plui indevant. ❚

 

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +