Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis peraulis furlanis spiegadis… par inglês

............
Une foto dal account di @SpokenCarnia: stalis a Orias
Une foto dal account di @SpokenCarnia: stalis a Orias

Sul social Instagram a àn grant sucès i accounts che a spieghin par inglês peraulis locâls. O vin sintût i autôrs di chei che a àn vût plui sucès in Friûl fin cumò

La ultime mode di Instagram e je chê di spiegâ par inglês peraulis in dialet o tes lenghis locâls in maniere spiritose e simpatiche. Al pâr che la prime a vê vût la idee e sedi stade la instagrammer Carolina Venosi cul so account @Romeismore. Di li, de Sicilie cun @Siciliasays, passant par dut il stivâl fin a rivâ al Venit cun @Spokenveneto, al è dut un menâ di accounts di cheste sorte. Par solit, a doprin il sufìs “says” e “spoken”, dongje dal lûc di indulà che a vegnin lis peraulis. In Friûl, fra chei che a àn plui followers o ‘nt vin doi in teme Cjargne, @CarniaSays e @SpokenCarnia, e fin pôc timp fa al jere atîf ancje un @UdineSays.

Cui autôrs di @CarniaSays si viodìn in grant segret, parcè che a àn voie di mantignî l’anonimât. A son une fantate e un fantat tor dai vincj agns.

__

Cemût mai cheste ale di misteri?

Parcè che nus somee che la pagjine e vedi un significât al di là di cui che le fâs. E al è deventât alc che nus caraterize: par esempli, chê altre dì o vin fat une interviste a Radio Tausia (une biele radio internet fate di un grup di zovins cjargnei, ndr) e nus àn modificât lis vôs cu la eletroniche par no fâlis ricognossi. Nus pâr ancje divertent.

__

Cemût vêso tacât?

O soi stât jo – al dîs il fantat – e fra l’altri o jeri a Triest (al rît, ndr). Za di un pôc, o vevi viodût tancj accounts di chest gjenar e mi soi dit “parcè no fâlu par cjargnel?”. O vevi il celulâr in man e o ai scrit un test, condividintlu cui miei amîs. Duncje si sin metûts ducj insiemi a fâju e cumò o sin un gruput di nô che ju inventìn, ancje in gracie dai sugjeriments dai letôrs.

__

O fasês la sielte di no doprâ la grafie standard, parcè?

Parcè che no nus “sune” masse cu lis particolaritâts dal cjargnel. In chê uficiâl a son soluzions fatis di pueste, tant che il “sj”, ma par cui no le à studiade nol è naturâl. No vin la pretese di insegnâ alc a nissun, ma dome di divertî, duncje o vin fat cheste sielte, ancje se no sarès corete.

__

Un sucès che al è partît di subit…

Sì, magari i followers a aumentin di plui cuant che o metìn cualchi peraule che i plâs di plui al public, ma si va indevant in maniere costante.

__

E ce pensaiso di chê altre pagjine cjargnele @SpokenCarnia?

Tal imprin o sin restâts un tic mâl parcè che, subit dopo che o vin tacât, o vin viodût cheste pagjine cul stes argoment. Si sin dits “vino di fâ simpri come i Cjargnei?” (a ridin, ndr). Po dopo, o vin viodût che a fasin robis diviersis des nestris, cu la grafie standard e cun dongje la promozion dal teritori… Une robe plui “istituzionâl”, disìn. Nô invezit o sin plui matarans: o metìn lis peraulis ma ancje i memes, e cumò o vin inviât l’oroscop, che al à vût gradiment. Duncje, nissun probleme cun lôr.

I fantats di @SpokenCarnia no àn problemis di anonimât. Mi cjati cun doi di lôr, Andrea e Gabriele.

__

Cemût vêso tacât, e cemût mai subit dopo di un account cul stes argoment?

Al jere di tant che o volevin fâle, soredut sul esempli de pagjine @SpokenVeneto; o vevin za avonde materiâl. O sin un grup, e par vie che cualchidun di nô al è tichignôs (a ridin, ndr), prime di metisi ben dacuardi al passe il timp. Cuant che o jerin li par publicâ, o vin viodût @CarniaSays: si sin dits “ce sfortune!”, ma o vin decidût di tacâ a publicâ chel che o vevin.

__

E cemût sono i rapuarts cun chel altri account cjargnel?

No vin fastidis cun lôr, ancje parcè che ognidun al fâs un discors diviers. Nô o vin chê di promovi la Cjargne cu la scuse des peraulis tradusudis in maniere umoristiche: par esempli, lis alternìn cun bielis fotos dal teritori. @CarniaSays al fâs plui robe simpatiche e vonde, par esempli ancje cui memes.

__

In trops sêso?

Uns siet di nô, ancje cjargnei che a son a stâ fûr dal Friûl: par esempli, une e je une fantate di non Chiara che e viôt principalmentri dal inglês.

__

Parcè fâ chest account?

Une intenzion e jere, al di là de Cjargne, di promovi ancje la lenghe furlane su Instagram, pai zovins. In chest social no jere tante robe furlane, a part l’account di Average Furlane Guy, che al ven però de lôr pagjine Facebook. I account «Says» e «Spoken» a son une robe “native” di Instagram.

__

Voaltris o doprais la grafie uficiâl, dulà le vêso imparade?

Jo e un altri dal grup o vin fat il servizi civîl in Filologjiche (al dîs Andrea, che al è ancje president de Pro Loco de Val Pesarine, ndr), e le ai studiade li. O doprìn chê ancje parcè che in gracie dal vocabolari e dai varis imprescj che a son stâts prontâts (coretôr, app e v. i.) o vin un riferiment sigûr par ducj. Dut câs, o cirìn di vê ancje une atenzion particolâr pes variantis cjargnelis (par es. riguladot, cjanalot).

__

Parcè àno sucès i accounts a teme Cjargne e no Friûl?

Parcè che la Cjargne e je plui caraterizante e simpatiche. Nus somee che un fatôr di sucès al sedi propit la particolaritât locâl, e in Friûl a ‘nd è tantis. Par esempli, al jere @UdineSays che al à vût un grant sucès, ancje se cumò al à sierât. Fâ une robe gjenerâl sul Friûl al è masse impegnatîf par nô: fasint cussì, o podìn centrâsi miôr su lis particolaritâts de nestre amade Cjargne, in mût ancje di publicizâle. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +