Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Identitât furlane intun mont globalizât (pontade nr. 7)

pre Antoni Beline

Stant che no podìn fâ il ben in dut il mont, se o scombatìn pal ben, pal rispiet, pe dignitât, pe cressite sociâl, culturâl, spirituâl tal ambit de nestre realtât, o zovìn al ben dal mont. Se o scombatìn pe difese de minorance furlane e des minorancis locâls, o sin protagoniscj pe difese des minorancis tal mont.
A jessi masse mondiâi si riscje di jemplâsi la bocje e di mancjâ di concretece, di butâ fum tai vôi. Al dîs un proverbi arap: “Se tu tegnis net fûr di cjase tô, dut il mont al è net”. Peraulis santis!

pre Roman Michelot

Bisugne acetâ, duncje, un amôr e une volontât planetarie, ma concretementri bisugne operâ sul teritori, parcè che a son i limits struturâi. Jo o pues lâ a judâ i Nasa e parcè no vadio a judâ chei dal Burundi e parcè no vadio a judâ chei dal Nepal? Parcè che al è tant ce fâ, ma no rivi. Invezit i miei mi scuen di judâju, parcè che a fasin part, al è cuasi un dovê di stât. Li e je la diference, par esempli, tra Balducci e Milani. A part che a jerin doi grancj personaçs, doi profetis propit di calibri, a son robe super e… duncje di amirâ.

Milani al sint fin al spasim la concretece. Al diseve: «Jo o soi plevan di cuarantecuatri fruts, di cuarantecuatri animis e o ai di operâ culì». E cuant che une mestre i à dite che al vadi a fâ dutrine a chei fruts dal paîs dongje: «Al diavolo quei bambini lì», dissal. Se Diu al voleve che ur fasès dutrine jo, ju faseve nassi cent metris plui in ca e se no che ur fasi l’agnul custodi, jo o soi nassût chi, jo o ai di nudrî il gno popul.

Invezit facilmentri Balducci, che al jere simpri ator a predicjâ, al veve une altre vision. Al è impuartant ancje chel. Però jo o dîs tra i doi, ducj i doi grancj, jo o ai miôr Milani, come sensibilitât. Al vûl chel e chel, e vûl une dialetiche. Però al è plui naturâl lavorâ sul teritori e o disarès ancje plui onest lavorâ sul teritori là che o soi nassût, là che o ai di cressi, là che Diu mi à metût. Si pues pensâ e judâ il mont, cence cori ator pal mont operant pal teritori.

Vuê indi è zovins di buine volontât che a son fanatics pe flore, pe faune, ma no metin a cjase lôr nancje un strop di lidric, no tain nancje la jerbe fûr di cjase. Alore o dîs: «Voaltris che o sês tant verts scomençait a tignî un ninin di jerbe fûr di cjase; co o sês pal ordin e cuintri dut chest incuinament, scomençait à netâ la cragne fûr di cjase là che o rivais e là che o podês».

Scomencìn là che Diu nus à metûts e slargjìnsi plui che o podìn. Magari podê rivâ fin ae fin dal mont, però chi o ai di rivâ, culì che o soi, e o vîf . ❚

(7, al va indevant)

pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +