Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cjargne greeters”: no vuidis turistichis, ma ambassadôrs di emozions

............

“No je une robe origjinâl nestre, parcè che i greeters a son nassûts in gracie di une femine di New York: e viodeve a rivâ cetante int te sô citât e i someave che la stesse citât no des il messaç just ae int che e rivave alì. E cussì jê e à tacât a compagnâ i turiscj spiegantjur cemût che e viodeve cui siei voi New York. Cheste idee si è pandude in diviersis parts dal mont. E je une rêt a nivel internazionâl. In Italie e je presinte di pôc, juste in cualchi citât (Napoli e Turin). In dut l’arc alpin no esist: par une volte, o sin i prins in chest! “In Cjargne – e conte Candida Nigris, presidente de associazion – il progjet al à cjapât vite midiant de Cooperative Cramârs che e je rivade adore di realizâ la idee di Euroleader. La Cooperative Cramârs e à vût contribûts par svilupâ il turisim e in cheste maniere e à podût inviâ il progjet. Il greeter nol è une vuide turistiche. E je une persone che e vûl dâ a di chei che a rivin inte sô tiere emozions diferentis.
Al moment, i greeters cjargnei a son 24, ducj volontaris, e a son personis pardabon incredibilis e inamoradis de proprie tiere. No àn nissune competence a nivel turistic. Il greeter ti cjape par man e ti puarte ator a viodi cui siei vôi, cu lis sôs emozions la sô tiere che i vûl un ben da la anime.”
Cui che al vûl sielzi il propri greeter al baste che al ledi tal sît www.carniagreeters.it indulà che al podarà ancje capî lis bielis robis che al podarà viodi e fâ in Cjargne.
E alore si podarà lâ te cjase dal 1700 “da Duga” a Salârs, piçule borgade dal Comun di Ravasclêt/Monai indulà che Ulderica e à fermât su pe pelicule fotografiche la storie, la int e i lûcs de Cjargne; cognossi Paolo che al puartarà a scuvierzi la val dal Dean; Sara che e podarà vierzi un barcon su Paulâr e la storie dai guriuts… E se une dì al plûf, Nives, par Rualp e Val, e podarà insegnâ a fâ i vecjos mangjâs di une volte.
Chest al è dome l’inizi. “A son inmò tancj progjets di svilupâ – e va indenant Candida – o speri par intant che chest al puedi puartâ un bon contat tra il public e il privât. Mi auguri che la associazion e rivi a unî dut ce che cumò al è discolegât e o speri che Cjargne greeters e cjapi simpri plui pît e soredut che e vebi une grande funzion.”
Cuant che lis robis si fasin cun passion, dut al cambie e dut al cjape une plee diferente: cui che al decidarà di cognossi la Cjargne in cheste maniere, dal sigûr autentiche e gjenuine, al puartarà a cjase une esperience uniche. ❚ ✒ M.V.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +