Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA OPINION. La politiche de muart cuiete de lenghe furlane

............

Dopo vot agns che e je sparide, forsit e covente fate un pocje di memorie su ce che e podarès jessi la planificazion linguistiche pal furlan.
La planificazion linguistiche, daûr des liniis classichis, e je une pratiche di azions coordenadis che si disglagnin in trê cjamps:
status: par fâ cressi la concezion che la int e à de lenghe.
corpus: par dâ ae lenghe dutis lis pussibilitâts espressivis che i coventin (grafie uficiâl, lenghe standard, neologjisims, lessic codificât, e v.i.).
acuisizion di gnûfs locutôrs: par che il numar di chei che le fevelin al cressi (soredut cu la scuele) o che al resti a nivel, se di no cu la muart naturâl di chei che le fevelin, e simpri mancul che le imparin, une lenghe e va a pierdisi.
Di vot agns incà la planificazion e je sparide. No je plui nissune strategjie, nissune continuitât: dopo finîts i lavôrs za inviâts, cuasi nuie di gnûf, pierdudis lis professionalitâts che si jerin formadis. Dut al à cjapât la forme di events isolâts (esemplâr la leture de Biblie): cjapâts un par un, a puedin plasê o no, ma tal complès a piturin un desert politic, culturâl e morâl.
Merit de Zonte Tondo, contrarie al furlan, merit de oposizion, cidine e ignorante come i siei aversaris de maiorance, merit de Zonte Serracchiani, che ancje se no rive a fâ piês di Tondo, e va de stesse bande.
Merit di une Arlef che invezit di meti in vore une planificazion linguistiche pal furlan, si impegne a meti in vore la politiche regjonâl pal furlan: e si scuen rindisi cont che no je la stesse robe.
La planificazion linguistiche pal furlan e volarès fâ deventâ il furlan une lenghe normâl; la politiche regjonâl pal furlan e vûl rivâ ae muart dal furlan, in osservance de tindince politiche statâl taliane. Dome che viodût che la Regjon e à di rindi cont ai furlans, e à di fâ murî la lôr lenghe intune maniere che si puedi acetâ.
La politiche regjonâl pal furlan e permet di vê risultâts su status e corpus (ma se a son masse bogns e bloche sù dut), ma no vûl in nissune maniere la acuisizion di locutôrs.
Lis leçs a disin tantis robis, ma si aplichin dome chês no pericolosis pal monolinguisim talian: furlan a scuele, te television, certificazion des competencis linguistichis, plan gjenerâl di politiche linguistiche, a son letare muarte, cun Stât, Regjon, Arlef, Rai, Universitât, scuelis e v.i. che a van a plen cuintri de leç.
Cence acuisizion di locutôrs, la politiche linguistiche e denunzie la ipocrisie di cui che al spint ancje alc (simpri mancul), ma a pat che il furlan al ledi a pierdisi.
L’obietîf al è stâ cuiets e fâ stâ cidins chei che al furlan i tegnin: Stât e Regjon a son cuiets parcè che a metin leçs e cuatri francs; la Arlef e je cuiete parcè che, cul so “dream team” di furlaniscj inutii, e zire cjartis e e fâs cualchi azion simboliche; i gjenitôrs a son cuiets parcè che a domandin il furlan a scuele, cence pericul che lu insegnin.
Ducj cuiets po, parcè che la politiche taliane e regjonâl e vûl la muart cuiete dal furlan: nol murirà in 50 agns, cemût che a previodevin lis statistichis agns indaûr. Che al fasi cun calme, magari in 100 agns, e al murirà ancje in buine salût (cuntun bon status, rispietât e amât di ducj), inte bondance (cun imprescj linguistics che i varessin permetût di vivi); ma cence flât e za tant timp prin di murî nol varà plui rilevance sociâl.
Cheste e je la politiche regjonâl de muart cuiete de lenghe furlane: e contente ducj, gjavant chei che a vuelin pardabon une planificazion linguistiche pal furlan. ❚
Sandri Carrozzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +