SGARPION
Nassûts jenfri i 23 di Otubar e i 22 di Novembar
Segn di tiere (nol è bon di nadâ)
Leture preferide: La pagjine dai muarts dal Messaggero
Il Sgarpion nol è il segn plui preseât dal zodiac.
Par esempli, ae domande “Cuâl isal il to animâl preferît?”, cualchidun al rispuindarà il gjat, cualchidun il cjan, i furlans soredut la vacje o il purcit. Nissun al ten particolarmentri in simpatie il puar sgarpion.
E insom, cemût no jessi dacuardi? Cu la sô nomee di jessi velenôs, il sgarpion al jeve simpri cualchi suspiet. Met che un sgarpion ti invidi a cene: “O ai preparât une robe di no crodi: mangjâ e murî!”. Nissun al larès tant vulintîr, no?
Ma il sgarpion furlan no si lasse butâ jù, parcè che come ducj i furlans, al sta ben ancje di bessôl. Dome che, jessint furlan, ancje il sgarpion, come ducj chei altris, al ten in cjase simpri cualchi salam, doi musets e cuatri butiliis di ufrî in câs che al vegni cualchidun a cjatâlu. E dal moment che a cjatâlu nol va mai nissun e che il furlan nol bute mai vie nuie, e ancjemò mancul se e je robe di mangjâ, al sgarpion i tocje mangjâ e bevi dut prime che al vadi di mâl.
Par chel, il sgarpion furlan al à dispès cualchi probleme cun chei nassûts sot dal segn de belance: no par une cuistion di compatibilitât di caratars, ma par pôre che chel de belance lu pesi e che al discuvierzi trop che al à parât jù.
Pal rest, il sgarpion al è timit, se nol è espansîf. Al è puartât pai studiis leteraris o ben par chei matematics. Al è un solitari, ma al pues jessi ancje tacât ae famee e ai amîs. Al è un lavoradôr, ma cualchi volte al è un sflacjon (dome se nol è 100% furlan, naturalmentri). In sumis: cualsisei persone che o cjatais o podês dîsi “Ah, tu âs propite il caratar dal sgarpion!”, e al larà ben.
Salût: No stait a becâsi di bessôi cul vuestri asei. No risolvarês ducj i problemis di salût, ma al è bielzà un bon principi.
Un consei: Bisugne cjapâ i uciei cuant che a passin (ce jentrial cul sgarpion? Nuie. Ma al è simpri un bon consei). ❚
Bete di Spere
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +