Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – In File, cui voi dal popul

............

La storie furlane viodude cui voi dai puars le veve za screade Tito Maniacco, cun I senza storia”; che al fos pussibil fâ une cuintristorie” dal nestri popul lu veve za sclarît pre Bepo Marchet; ma cumò che lôr no son plui achì a contânus cemût che i nestris vons cence blason a vevin lassât un segn te linie dal timp, chest compit al passe a storics come Furio Bianco, docent de Universitât dal Friûl e espert di storie moderne.
Il professôr Bianco al à viert i incuintris di In file” ai Colonos di Vilecjace cuntune serade su La crudel zobia grassa” dal 1511. E nol podeve jessi di miôr par vierzi il cicli dedicât ai ribaltons”, parcè che lui – a partî de publicazion di Contadini e popolo tra conservazione e rivolta. Ai confini orientali della Repubblica di Venezia tra ‘400 e ‘800″ – al è une autoritât rispiet a ducj chei moviments di proteste e ribelion che a àn savoltât il Friûl e la Europe interie dal 1348 al 1789.
IL CONTEST STORIC_ Chel dal 1511 al è un savoltament particolâr – al conte – che al è espression clare di une ete dulà che la Italie e la tiere di Vignesie a jerin intune situazion dificile”. Cui Turcs aes puartis, la Francie e la Spagne che si zuiavin la penisole daspò che Carli Otâf al veve rot ogni ecuilibri politic, la pâs par Vignesie e jere utopie. La leghe di Cambrai comandade de France e veve batût i venits a Agnadello tal 1509 e la Serenissime e jere pardabon stremade. I siôrs de periferie in chê vuere a forin protagoniscj di maçalizis no di pôc: a Muçane lis masnadis di Frangipane a gjavarin vie une gamele di voi ai contadins che no prontavin la mangjative par lôr”.
IL RIBALTON_ Il professôr Bianco al cjale a chescj fenomens come a une precondizion necessarie par un ribalton”: par vê un savoltament di contadins nol coventave par fuarce che la int e patìs la fam. Al bastave che no fos rispietade la economie morâl” che e dîs che i sorestants no àn mai di gjavâ ai sotans la dignitât di vê alc par sorevivi ancje se salacor lu cjatavin tes tieris comuns che no vevin nissun paron”. Bianco al à studiât lis proprietât coletivis soredut lant a viodi lis alienazions che Vignesie e à fat di lôr lant a deprivâ i vilans dal Friûl e de Cjargne di buine part de risultive de lôr sussistence (Nel bosco. Comunità alpine e risorse forestali nel Friuli in età moderna” dal 2001). No dome: lant a scrutinâ di insom fin dapît lis cjartis dai tribunâi de Serenissime e di chei eclesiastics al à scuviert storiis di bandîts e brigants che nus regalin un cuadri no propit compagn a chel dal furlan salt, onest e lavoradôr”: baste lei Contadini, sbirri e contrabbandieri nel Friuli del ‘700″, jessût tal 2005.
VERETÂT CENCE PREJUDIZIS_ Bisugne cirî dut ce che il timp al à tasût: chest al è il compit dal storic” al dîs Bianco, che al specifiche che par fâlu no bisugne vê nissun prejudizi. Si scuen cjalâ lis robis cemût che a son, cence volê dimostrâ tesis prefabricadis, che no puartin di nissune bande e a convincin dome chei che a vuelin jessi convints”. Ma cence volê dimostrâ l’indimostrabil Bianco al è sigûr che il 1511 al mostre come che il Friûl al resti al centri di un scjas european che in chei agns al viôt i contadins ribelâsi in Gjermanie, Austrie e tai Balcans. Un sfuarç di comparazion jenfri di chestis ribelions al è un lavôr seri che al è di percori fin dapît” al spieghe Bianco, che al riten necessari capî cemût che chescj episodis di justizie somarie” che a vegnin dal bas a presentin une logjiche e un imagjinari cence cunfins”. La lote dai vilans si sparnice pardut: in Alsazie tal 1513, in Transilvanie tal 1514, in Slovenie tal 1515, tal Imperi daspò de Riforme protestant cu lis rivoltis di Thomas Muntzer in Gjermanie e Michael Gasmaier in Tirôl tal 1525, fin a rivâ a chê di Matija Gubec in Cravuazie tal 1573. Bataiis che a vuelin reclamâ rispiet pes autonomiis e pai dirits elementârs dai popui, e che a mostrin cemût che la int si cjalcje ma no si creve e – cuant che mancul tu tal spietis – e stice fûcs che no si rive a distudâju facilmentri. Ma une robe e je la fuarce, che e rive a svindicâsi dai nobii cuntune crudeltât e une tristerie cence limits, une robe e je la cussience: e se ator pe Europe i cjâfs des rivoltis a son deventâts erois, incjarnazions de identitât dai lôr popui, nô di che Joibe Grasse o savìn dome che la furie dai contadins e fo sbrenade di un nobil, e ancjemò venit, come Antonio Savorgnan – che tal 1512 al fo copât a Vilac e il so cuarp dât di mangjâ ai purcits. Puar chel popul che nol cognòs i siei erois…
Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +