Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une specialitât simpri plui vitime dal neocentralisim

............

“O vin di difindi ce che o podìn difindi intun procès di centralisim come chel che al è in at, ma la domande di fonde e je: di cuale specialitât vino dibisugne”?
Giorgio Cavallo, storic autonomist, bielzà assessôr cul guvier Cecotti de citât di Udin e president di Legambiente, al continue a tignî un grum di voli lis dinamichis politichis istituzionâls che a rivuardin il Friûl e la Regjon, tant plui cumò che il Guvier di Matteo Renzi al à decidût di mudâ di gnûf il Titul V de Costituzion, il Senât e la leç eletorâl.
Riformis che lui al viôt tant che blecs di un progjet plui larc e centralistic e jenfri chestis riformis nol viôt ancjemò a clâr se “o puartarìn a cjase risultâts pal Friûl-VJ o pe sô presidente”, al dîs Cavallo, zontant che se al sarà il secont câs a saran risultâts “su robis margjinâls”.
Se la croniche e consee di no jentrâ tal specific de riforme dal Titul V, par vie che la materie e va fasintsi biel che si scrîf e duncje a podaressin jessi mudaments, dut câs Cavallo al met in lûs mancjancis claris e che dificilmentri a vignaran cuviertis ancje dilunc il cors parlamentâr dal provediment. “Lis cuistions di fonde che a caraterizin la diviersitât dal Friûl-VJ – al dîs – no rapresentin un spazi di competence ricognossût e praticât de Regjon, ma a dipendin in forme esorbitant di sieltis statâls: la complesse situazion nazionâl-linguistiche dai siei abitants, la necessitât di governâ il so teritori in conession e confront cui Stâts confinants. Parfin il sistem dai ents locâi, che su la cjarte la sô organizazion e je materie primarie in cont de Regjon, “in chescj agns a cause dai riflès finanziaris e sta deventant un spazi esclusîf dal gnûf centralisim statâl”.
Crisi, al continue Cavallo, ancje pes funzions di “stimul tai confronts dai setôrs economics e produtîfs. La Regjon – al sosten – no je rivade a vuidâ une organizazion dal credit che e fos buine di rispuindi cun velocitât ai alts e bas simpri plui frecuents dai ciclis economics”.
Te sô leture l’ex aministradôr al considere “aprossimât” il “guvier dal teritori” dulà che la Regjon e a cirût di misurâsi tai ultins 15-20 agns. Un mût di procedi “azardôs” che “la storie de urbanistiche, de pupilance dal paesaç e de nature, dai traspuarts publics e de inovazion energjetiche e dimostre”.
Insom il judizi di Cavallo nol fâs nancje un pôc di scont a chei che a àn vût il guvier de Regjon. “Il decadiment de pratiche di guvier dal Friûl-VJ – al dîs – nol lasse vuê cetant spazi di credibilitât sui temis classics de specialitât. No cate dutis lis polemichis, là che ancjemò se gjavìn al è te sanitât”. Si podarà rivâ ancje a altris acuardis pe gjestion di braçs de aministrazion publiche, “ma cheste e je une robe diferente rispiet ae specialitât”.
Une specialitât che vuê si cîr di difindi cul fat di “jessi bogns di ministrâ in forme eficient e di fâ sieltis che a van ancje a pro dal Stât”. Dôs motivazions che Cavallo al considere “dignitosis” ma che “a àn il difiet di domandâ un just federalisim che al vâl par dutis lis regjons e purtrop si confrontìn cuntune culture politiche gjeneralizade che e va te bande contrarie”.
Ma, inalore, coventie ancjemò la specialitât e se sì cemût fâ par rinfuarcîle?
Te suaze di “un lâ a mont de sovranitât dal Stât talian”, Cavallo al riten che la specialitât e je “l’imprest necessari par che realtâts come il Friûl e Triest a puedin gjestît come che al covente lis lôr diferencis economichis, sociâls, culturâls e gjeopolitichis”. Ma se lis competencis necessariis no son plui te disponibilitât de Regjon, “inalore tocje davierzi une dialetiche cul Stât”. E je propit “la volontât di ridusi la grandonone machine statâl che e varès di sburtâ vuê il Stât centrâl a dâ funzions particolârs al nivel teritoriâl plui adeguât”.
Dut chest, te vision di Cavallo, al volarès dî rivâ a fâsi dâ dal Stât “competencis su minorancis e rapuarts confinaris e par podê gjestî ce che chestis funzions a compuartin bisognarès vê ancje scuele, ents locâi, guvier dal teritori, protezion dal ambient e paesaç”.
A cui afidâsi par puartâ a cjase i risultâts? Cavallo nol pâr dâ masse credit ae azion che a podaran rivâ a fâ i partîts e la lôr politiche. Pluitost al pense a chês fuarcis civîls che no son disponibilis a une altre ete dulà che il “Friûl al sei dome une colonie dal Stât talian”. ❚
Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +