Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Politiche e identitât tal gnûf libri di Giorgio Cavallo

............

“Ripensare la Nazione. Dall’agonia dello Stato repubblicano a un nuovo percorso per il Friuli di domani” al è il titul dal gnûf libri di Giorgio Cavallo, bielzà conseîr regjonâl par 15 agns e assessôr tal Comun di Udin par 10 agns: tresinte pagjinis publicadis a sôs spesis scritis par talian ma pensadis par furlan par ufrî un “tentatîf di leture politiche de cuistion furlane intindude come il mai risolt rapuart tra il Friûl – te sô complessitât gjeografiche, storiche e linguistiche – e lis diferentis formis che al à cjapât il Stât talian”.
Un dai trois pal Friûl di doman, si lu cjate ipotizât a pagjine 279: “Se il Friûl al intint di pensâ a un so doman che nol sedi dome chel di vie di transit in funzion, plui o mancul util, dal Stât talian, al varà di fâsi caric ancje di Triest, cjapant sù lis oportunitâts, magari cirint di favorî la concretece e judant a sfantâsi lis ideologjiis di supremazie e di un assistenzialissim che si scugne. Par ricevi indaûr une fuarce in plui par une ridefinizion istituzionâl cun significatîfs podês par dut il teritori regjonâl”. Cun cuale logjiche? “Un pôc mancul taliane e un pôc plui europeane”.
Nol convente pratindi che Triest al torni a fevelâ par furlan, al continue Cavallo, “ma a fâ i conts tal insieme de diviersitât dal Friûl di vuê sopuartâ e supuartâ Triest al pues valê la pene”.
Plui in gjenerâl cheste gnove publicazion e rive a 35 agns dal volum “La Nazione Friuli” che tal 1980 a scriverin Cavallo dutun cun Pier Carli Begot e Andrian Cescje e intint di “ripensâ a cualchidun dai elements di fonde de cuistion furlane dal dì di vuê”.
La tesi di fonde dal libri, al spieghe l’autôr, “e je che il Friûl al è un spazi gjeografic plurilinguistic, dulà che e vîf la nazion linguistiche furlane che cumò e à di viodi in ce forme organizâsi cun elements istituzionâi e politics biel che si è in timps di decadence politiche”.
Che anzit, une dai sburts plui fuarts a fâ saltâ fûr i siei pinsîrs Cavallo lu à vût propit di chescj agns dulà che si pant a clâr une “pierdite di sovranitât dal stât nazionâl” a pro di une realtât sore statâl, come chê europeane. “Il cicli storic dal stât nazionâl al è finît”, al sosten l’autôr e pal “Friûl al è timp di lascâ i leams cu la Italie e impegnâsi te costruzion di spazis politichis sorestatâi a gjeometrie variabile”. Slovenie, Austrie, Cravuazie i interlocutôrs privilegjâts intune Europe dai popui e des regjons, ben savint che “cun Slovenie e Cravuazie ancjemò il discors nol sarà facil par vie che alì al è ancjemò vivarôs il mît dal stât nazionâl”. Dut câs, seont Cavallo la prospetive dal doman e je chê: mancul Italie e plui Europe (par esempli “Gurize no à doman se no devente une citât uniche” cun Nova Gorica) intun procès di “destruturazion dal sistem istituzionâl”.
Intant cjalant indaûr, tal spazi storic tra il libri dal 1980 e chel di cumò, “istituzionalmentri no si è vuadagnât nuie”, al dîs sevêr. “L’unic fat gnûf e je la struturazion de lenghe furlane e il sô ricognossiment, fats che cumò nissun nol pues contestâ”. Te analisi dal ex aministradôr ce che invezit al è lât simpri almancul a “son i imprescj economics” par dâi fuarce al teritori. A coventin “podês regjonâi par podê decidi su diferents temis. Dute la struture identitarie bisugnarès vê il podê di gjestîle localmentri”.
Nol è un libri di memoriis, ma di politiche e di teoretiche politiche: la prime part e da un incuadrament storic politic de cuistion furlane; la seconde e cîr di costruî une teorie complessive su la cuistion furlane inzornantle; la tierce e smire un spazi di prospetive politiche e un program di lavôr par dâ rispueste aes domandis de cuistion furlane. ❚
✒ Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +