Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. «Une decision dal dut cence sens»

............

La gnove che il Consei comunâl di Pordenon al à votât di sì ae jessude de citât dal teritori là che si metarà in vore la gnove leç regjonâl su la lenghe furlane e je ancjemò frescje e e continue a fâ discuti sui blog e sui gjornâi.
Par cirî di capî miôr cemût che si son davueltis lis robis te sentade dal Consei dai 07 di Lui stât, o vin fevelât cun Francesca Cardin, conseire di maiorance, elete te liste dal Partît Democratic, la uniche a vê pandût in maniere clare il so dissens.
SCATURIDE DE DECISION_ Mi soi maraveade di jessi une dai pôcs conseîrs a no jessi in acuardi cun cheste decision presentade dal sindic, che o calcoli dal dut cence sens” e dîs la Cardin subit sul principi de nestre fevelade. Di fat, une des robis che il sindic Sergio Bolzonello nol à mai spiegât, cundut che i sei stât domandât di plui bandis, e je parcè che al à decidût di frontâ la cuestion in chest moment. “No jere nissune premure, no si capìs pardabon il parcè di cheste urgjence” e marche Francesca Cardin, “di fat la Leç regjonâl 29 cumò e je impugnade, si che duncje si podeve spietâ il parê de Cort Costituzionâl prime di cjapâ cualsisei decision”.
La sentade dal Consei comunâl e je stade pardabon “vivarose”, il fat che il sindic si sei refudât di ritirâ la delibare come che i domandave une part de maiorance che lu sosten, al à creât un clime une vore tirât. “Il sindic al è restât fer su lis sô posizions. Al à argomentât la sô sielte pontant soredut sul fat che la Leç e compuarte spesis masse altis pal Ent, e po dopo sul fat che Pordenon citât e je plui venite che no furlane” e spieghe la Cardin. E propit su chescj ponts si è basade ancje la sô contestazion, come che nus à spiegât tal detai.
UNE OPORTUNITÂT_ “Prime di dut bisugne simpri vê ben a clâr che si fevele di une Leç che e tutele lis minorancis, e che e varès di jessi considerade un valôr zontât, une oportunitât e no un pidiment. E je vere che i Ents locâi a varan oblics in plui, ma daûr a saran finanziaments di pueste, duncje no si pues platâsi daûr di une ipotetiche spese. Cun di plui no si pues dismenteâ che Pordenon citât e je cjâf lûc di provincie, si à di pensâ ancje ae sô funzion tai confronts di chei altris comuns”.
Lis peraulis de conseire a confermin che nissun si è ponût il probleme di ce che si lave a pierdi, in tiermins di oportunitâts e no di finanziaments: par esempli al à di jessi clâr che cumò nissune scuele dal comun di Pordenon e podarà vê i finanziaments previodûts de Leç regjonâl 3/2002 che e finanzie i progjets didatics in lenghe di minorance. Cun di plui nissun si è fermât a pensâ al risi di vê di tornâ ae Regjon i contribûts dai agns passâts. E ancje lis peraulis dal Sindic Bolzonello, ven a stâi pensâ di tornâ a jentrâ te zonizazion se la Leç e sarà cambiade, a àn pardabon pôc sens.
NO JE FINIDE_ Di bande sô Francesca Cardin no à nissune intenzion di lassâ pierdi cheste bataie, “O continuarai a dâ la mê poie aes azions par anulâ la delibare. O ai za sintût a fevelâ di une racuelte di firmis che e varà dut il gno supuart”.
Federica Angeli
_____________________________________
Sot de lint: la delibare in detai
Pordenon, adun cun altris 177 comuns de Regjon, e faseve part di chel teritori dulà che la lenghe furlane e je storichementri fevelade. Dai 7 di Lui stât però la situazion e je cambiade. Daûr des peraulis dal sindic, Sergio Bolzonello, Pordenon e jere stade metude dentri te aree furlanofone, fissade za de Leç Regjonâl 15/96, cence di une delibare de Zonte o di un vôt dal Consei comunâl. Su la fonde di chest e je stade presentade la delibare pe jessude de aree là che si metarà in vore la gnove leç regjonâl su la lenghe furlane (L.R. 29/2007).
Sore ae conseire di maiorance Francesca Cardin, dome altris 3 conseîrs a àn votât cuintri o si son astignûts: un dal Grup Mist, e i doi de Leghe Nord. Dut il rest dal Consei al à sostignût la propueste in maniere compate.
Leint la delibare a son diviers passaçs discutibii. Prime di dut dulà che si dîs che in dì di vuê dome une part une vore piçule di int e cognòs e e fevele la lenghe furlane, partant il pês de marilenghe al è cussì bas che no si pues valutâ l’impat dal fenomen. Si fevele a pont di une lenghe di minorance, e al è propit par tutelâle che e je stade fate une gnove leç regjonâl. Da pît de delibare daspò si lei che il comun al pant distès un grant interès a “partecipâ in maniere ative a ogni iniziative che e à il fin di favorî tal so teritori la promozion e la valorizazion dal patrimoni linguistic e culturâl furlan”… baste che dut al resti fûr dal edifici dal Comun!
Par cui che al à gust di lei il document, ve chi il link: www.comune.pordenone.it/comune/atti/delibere/prova2.html
F. A.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +