Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Udin par furlan

............

Antonella Nonino
Antonella Nonino

Assessore Antonella Nonino, al somee pardabon che a Palaç D’Aronco e sedi rivade, biadelore, une svolte furlaniste. O vês une schirie di events, o stampais i manifescj bilengâi, un sportel simpri operatîf. Ce isal sucedût?
Ah, sì? A mi mi somee che al sedi dut in continuitât. L’assessôr Franzil, che al veve competence su lis lenghis prime, al à inviât un discors. Jo o soi lade indenant. Ma soredut: nô i crodin. I crôt jo, i crôt Honsell e dute la zonte i crôt su cheste teme. O disarès che vuê o vin volût dâ il sburt di plui su cheste teme de comunicazion, par vie che chês impuartantis che a jessin dal Comun a sedin bilengâls.
L’intindiment al è clâr e al passe ancje fûr. Te zonte “Honsell 1” alore alc nol jere clâr…
Dome cuistion di timp. Jo ai vude la fortune di scomençâ l’assessorât cuntun pont za segnât di Franzil: la viertidure dal sportel. Jo i ai dade la acelerade, ma la benzine mi le à metude lui.
La Zonte in chest ise un bloc unic?
O vin fate une riunion cun ducj i assessorâts, il sportel e o vin condividût une idee de lenghe: chê che e no à di jessi considerade tant che sierâsi, difindisi di altris culturis; pluitost, viertidure dal pont di viste turistic, culturâl e valôr economic. Lenghe e culture intune otiche di produtivitât. Te Patrie dal Friûl dal 1077 e funzionave cussì. Udin al veve une capacitât di jessi multi-culturâl za in origjin.
Pussibil che nissun tal vuestri centri-çampe si “susti” pal masse spazi dât al furlan?
Se o proponìn une vision de lenghe stîl “Braveheart”, o sarès la prime a dî “vonde”. Ma se lui al fos lât a S. Svualt al teatri Menossio, pe 47/esime Rassegne di teatri furlan, al viodeve il teatri plenon. La int nus domande une valorizazion vere, no une difese cuintri ducj e cuintri dut. Culì, un si pues sustâ se o vin une valorizazion là che si fevelìn dome fra di nô. Ma, parcè?… lui aial cualchi sentôr che no ducj sedin dacuardi?
No: ma saial il centri çampe al à tantis animis. Tal Pd, che al è un dai vuestris aleâts, par esempli, al esist un front cuintri dal furlan.
Ah, be… in chel câs, la veretât e je che… ur bruse.
Ur bruse?
Ur bruse che il teme ur sedi stât puartât vie de Leghe Nord. Sicome che il furlan al è deventât une bandiere politiche dome di une bande o crôt che chê altre bande si ribele. Cheste e je la sfide: nô o vin di fevelâ dal furlan come di une specialitât cence frazionaments, metint di bande il teme identitari di une part politiche. Se no il riscjo al è che a lassin ae Leghe di fevelâ dal furlan, cuant che a son i ultins che a varessin di fevelâ, viodût che si dismentein dal multiculturalism dal Friûl di îr. E di chel di vuê.
Par esempli, in Consei comunâl cul rapresentant de Leghe cjataiso un intindiment sul furlan?
Il pont al è cjatâ une convergjence il plui pussibil, ancje cun altris. In Consei, nô o vin Pittoni che par esempli al è un conseîr che nol è un che al pense che cheste teme e sedi sô e dome sô, in maniere esclusive. Magari al sint plui cierts temis, come chei de autonomie, considerant ancje altris incarics che al veve vût in passât. Sul furlan o ai vût bon acet ancje in Provincie, par dî.
Di Palaç Belgrât?
Lì al è evident che il teme al è tant fuart e tant sintût. Ma onestementri: no sin in concorince, pluitost la lenghe e à di sburtâ la voie di cressi tai intindiments comuns viers il Friûl.
Par esempli, cuâi?
Cumò o vin la cuistion de specialitât. Lassìn daûr lis fragmentazions, che a fasin some pierdi tant timp e rivìn ae conclusion che dome insiemit si pues sei une fuarce. ❚
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +