Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – SLOVENIE. In Slovenie interès scjars pes elezions europeanis

............

Si podarès clamâle «cuote 28». Vincjevot, come la percentuâl dai eletôrs slovens che a son lâts a votâ in ocasion des ultimis Europeanis dai 7 di Jugn (e no dai 6 e 7 come ca di noaltris). Vincjevot e je ancje stade la percentuâl di cinc agns indaûr, cuant che in Slovenie, jentrade a plen titul te Ue a pene un mês prime, si le a votâ pe prime volte pal parlament di Strasburc. E juste apont ancje in chê ocasion dome il 28 par cent, in pratiche un citadin su cuatri, al le a votâ pandint cussì scjarse fiducie tes struturis de grande famee europeane che e veve a pene dât bon acet ae piçule Slovenie. Cinc agns indaûr il mont politic sloven al disè, ancje par sigurâ se stes ma massime i sorestants di Bruxelles, che aes elezions dal 2009 cetant plui Slovens a saressin lâts a votâ, dopo vê vivût ad in plen te suaze de Europe unide e – ma in chê volte ancjemò no si saveve la date juste – dopo vê vût pes mans la monede uniche, l’euro. Dut câs, la realtât e je stade une vore divierse: magari cussì no la Slovenie al è stât il sest paîs jenfri i 27 membris de Ue cun mancul votants, li che i membris di Soreli Jevât a son stâts chei che a àn pandût mancul interès viers lis istituzions dal Continent Vieri. La medie de Union e je stade alçade di paîs come Belgjiche, Lussemburc, Malte e Italie, tocjant il 43 par cent.
Cemût mai i Slovens, che a vevin poiât cun entusiasim la jentrade di Lubiane te Ue in ocasion dal referendum dal Març dal 2003, sono cussì clips viers lis elezions europeanis? Un dai motîfs che ai 7 di Jugn stâts a àn puartât dome 481 mil di lôr a votâ su un totâl di un milion sietcent mil eletôrs, al è la scjarse rapresentance dal paîs a Strasburc. Lant daûr de popolazion di ogni stât membri, su 785 eurodeputâts dome siet (mancul dal un par cent) a son li di pueste par difindi i interès slovens. Clâr che la int si domande la impuartance in tiermins reâi di chest piçul trop di deputâts, e anzit prime dal vôt a son vignudis fûr polemichis rivuart ai lôr stipendis. Secont i gnûfs regolaments de assemblee di Strasburc, ogni membri dal parlament european al metarà te sachete 7.785 euros al sporc ogni mês, mintri che prime des elezions i europarlamentârs slovens a cjapavin ogni mês 4.400 euros simpri al sporc, mancul dai deputâts de Cjamare di Stât di Lubiane e cuasi trê voltis di mancul rispiet ai lôr eurocoleghis talians, stant che lis pais a rivin dal belanç dal Paîs di apartignince. Il stipendi dai siet deputâts slovens al è plui alt ancje di chel dal prin ministri Borut Pahor, che si ferme a 6200 euros a sporc, 3200 nets.
Ancje par vie de basse afluence, lis elezions europeanis no àn vût cetante impuartance te suaze de politiche interne slovene. La maiorance relative e je lade ae plui impuartante formazion de oposizion, il Partît democratic di centri drete dal ex cjâf dal guvier Janez Janša cul 26,7 par cent. Sconfite pe formazion dal premier Pahor, i Sociâl democratics, cul 18,5 par cent, mintri che cul 16,5 par cent il vêr vincidôr al è stât Alojz Peterle, leader di Nova Slovenija (Gnove Slovenie), partît di centri. Prin cjâf dal guvier de Slovenie indipendente jenfri il 1990 e il ‘92, dal ‘93 al ‘94 e tal 2000 ministri pai Afârs forescj, Peterle al jentrà tal parlament european tal 2004 e duncje al è stât confermât a Strasburc, l’unic jenfri i gnûf siet rapresentants slovens.
Si che duncje, al Parlament european la Slovenie e varà doi deputâts democratics, doi sociâl democratics, un di Gnove Slovenie, un democratic liberâl e un di Zares, partît di çampe. Si pues dî che la maiorance cumò al guvier e vedi vinçût, stant che cuatri eurodeputâts a son dal centri çampe e trê dal centri drete; dut câs la paritât e podarès rivâ in curt par vie che, dopo de jentrade in vore dal tratât di Lisbone che al proviôt une riforme des istituzions comunitariis, la Slovenie e varà vot deputâts, e chel puest in plui al larà a un democratic.
ALESSIO POTOCCO

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +