La bataie pal lassit di Haider e je vierte. La concorince a diestre si è dismote, pronte a ingrampâ un toc de torte aes votazions carinzianis dal prin di Març. Il FPÖ, il fradi ideologjic – fin cumò in Carinzie cence nissune significance e cun dome un deputât tal Landtag – al vûl rivâ parsore dal 10%. Tor Nadâl al è stât un acuardi pal BZÖ-camarade di Jörg Haider, ex vicesindic di Clanfurt, e ancje president de societât di balon SK Austria (rivade al cuint puest de Bundesliga austriache), Mario Canori.
Gerhard Dörfler, designât a sucedi a Haider tal incaric di governadôr de Carinzie, al vûl otignî plui dal 40%. Te Aleance BZÖ impastanade di Haider lu san che al è cuasi impussibil di difindi il 42,4% dal lôr ex leader carismatic. Si metin dongje ancje i conservadôrs sot Josef Martinz, cuntun cambiament dal cors plui a drete. Al moment, si cjatin tor dal 11%: une vore pôc, se si ten cont che in altris paîs a rivin sore dal 40%.
LA SEGNALETICHE BILENGÂL E SARÀ UN TEME PES VOTAZIONS_ Il prin segretari de aleance pal futûr Martin Strutz al à anunciât che ancje i cartei bilengâi a saran un teme pes votazions: “Ogni vôt pal SPÖ al è un vôt par gnûfs cartei”.
Lis organizazions slovenis a spietin une iniziative de bande dal guvier di Viene sul fat che no je stade metude in vore la leç garantide.
Intant il scritôr sloven carinzian Janko Messner al à dineât il premi di onôr. Al à declarât di no volê ritirâ il premi di onôr di 6.000 euros «fin che no vignaran metudis sù lis tabelis proviodudis de sentence de Cort costituzionâl, daûr dal articul 7 dal Tratât di Stât». Il scritôr, cui siei 87 agns, al à tacât di fuarce – tal mieç de cerimonie di consegne dal premi – il governadôr atuâl Dörfler che secont Messner al à di jessi tratât – par vie dal so compuartament – tant che cualsisei altre persone che e violi la leç.
Il BZÖ al vise che il gnûf cancelîr Faymann al à za anunciât di ativâsi in cheste cuistion subit daspò lis votazions.
Strutz al garantìs: «La Carinzie no cjaparà di sigûr gnûfs cartei bilengâi suplementârs fin cuant che il BZÖ al reste in Carinzie il partît plui fuart.»
Janez Erat
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
La tiere e la grepie / 2022: An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture
Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”
Par une economie blu simpri plui sostignibile Lis Nazions Unidis a àn declarât il 2022 “An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture” (Iyafa 2022), rimetint ae Fao il coordenament des ativitâts di sensibilizazion sul teme.◆ Il pes, i moluscs, i crustacis e lis alighis a son part ad implen des dietis, des ereditâts culturâls […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +
Austrie / La Universitât Popolâr che si indrece a dutis lis fassis di etât
Barbara Cinausero
Si Beate Gfrerer, 54 agns, che bielzà di 25 e je a cjâf de Volkshochschule (Universitât Popolâr) carinziane, e je stade nomenade “Carinziane de Zornade”. O soi stade par cinc agns in Carinzie e propit in cheste scuele o ai insegnât e o ’nt cognòs ben la organizazion. Juste in chel periodi si insaldave il […] lei di plui +