La bataie pal lassit di Haider e je vierte. La concorince a diestre si è dismote, pronte a ingrampâ un toc de torte aes votazions carinzianis dal prin di Març. Il FPÖ, il fradi ideologjic – fin cumò in Carinzie cence nissune significance e cun dome un deputât tal Landtag – al vûl rivâ parsore dal 10%. Tor Nadâl al è stât un acuardi pal BZÖ-camarade di Jörg Haider, ex vicesindic di Clanfurt, e ancje president de societât di balon SK Austria (rivade al cuint puest de Bundesliga austriache), Mario Canori.
Gerhard Dörfler, designât a sucedi a Haider tal incaric di governadôr de Carinzie, al vûl otignî plui dal 40%. Te Aleance BZÖ impastanade di Haider lu san che al è cuasi impussibil di difindi il 42,4% dal lôr ex leader carismatic. Si metin dongje ancje i conservadôrs sot Josef Martinz, cuntun cambiament dal cors plui a drete. Al moment, si cjatin tor dal 11%: une vore pôc, se si ten cont che in altris paîs a rivin sore dal 40%.
LA SEGNALETICHE BILENGÂL E SARÀ UN TEME PES VOTAZIONS_ Il prin segretari de aleance pal futûr Martin Strutz al à anunciât che ancje i cartei bilengâi a saran un teme pes votazions: “Ogni vôt pal SPÖ al è un vôt par gnûfs cartei”.
Lis organizazions slovenis a spietin une iniziative de bande dal guvier di Viene sul fat che no je stade metude in vore la leç garantide.
Intant il scritôr sloven carinzian Janko Messner al à dineât il premi di onôr. Al à declarât di no volê ritirâ il premi di onôr di 6.000 euros «fin che no vignaran metudis sù lis tabelis proviodudis de sentence de Cort costituzionâl, daûr dal articul 7 dal Tratât di Stât». Il scritôr, cui siei 87 agns, al à tacât di fuarce – tal mieç de cerimonie di consegne dal premi – il governadôr atuâl Dörfler che secont Messner al à di jessi tratât – par vie dal so compuartament – tant che cualsisei altre persone che e violi la leç.
Il BZÖ al vise che il gnûf cancelîr Faymann al à za anunciât di ativâsi in cheste cuistion subit daspò lis votazions.
Strutz al garantìs: «La Carinzie no cjaparà di sigûr gnûfs cartei bilengâi suplementârs fin cuant che il BZÖ al reste in Carinzie il partît plui fuart.»
Janez Erat
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +
La rassegne / Avostanis 2023, un viaç a scuvierzi ce che al reste de sacralitât
A son 32 agns che i Colonos a rindin l’Istât furlan un laboratori di sperimentazion creative e di riflession cence confins. Intal curtîl dal vecjo complès colonic di Vilecjaze, “Avostanis” e je deventade une rassegne che no si pues mancjâ par capî ce che si messede inte culture contemporanie no dome di chenti: culì a […] lei di plui +
Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas
Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +
L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?
Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +
Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront
Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +