Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – PORDENON. Mandi Beno: il cjantôr dal Cjanâl da la Ciline nol è plui

............

Domenie ai 6 di Setembar, si è distudât a Milan Beno Fignon, cjantôr dal Cjanâl da la Ciline e lusôr di une culture furlane caraterizade di un amôr profont pe tiere di origjin e di un bocje simpri pronte a regalâ un mot di ridi. Si è distudât a 69 agns, daspò vê passât une vite in maniere ecletiche (poete, scritôr, gjornalist, fotograf e musicist), entusiaste, curiose e passionâl, soredut cuant che si tratave di fevelâ dal Cjanâl da la Ciline, la sô tiere, li che di zovin al è partît come tancj par cirî fortune e li che ogni istât – e no dome – al tornave di cûr par rinfrescjâ il leam cu la sô int.
Ogni tornade e jere ancje une buine ocasion par rivivi vecjis passions e par tirâ fûr, e sunâ di gust, la sô amade armoniche.
EMIGRANT A 16 AGNS_ Nassût a Montreâl di mari andreane, al à vivût il fenomen de migrazion bielzà a 16 agns, cuant che tai agns Cincuante, daspò de muart di sô mari, si è trasferît a Milan par cirî fortune.
Daspò vê lavorât come metalmecanic, si e dedicât ae ativitât di sindacalist (ancje a nivel nazionâl),  impegnantsi simpri pal sociâl e fasint lis primis esperiencis tant che gjornalist publicist.
Beno Fignon al jere scritôr fin e atent. Al à scrit libris in furlan, saçs e prosis dedicadis al so Cjanâl da la Ciline. Intun dai siei pinsîrs (al jere famôs pai aforisims che al mandave a centenârs ai amîs) al à scrit: «intun cuarp a cuarp cu la poesie, il poete al ven fûr ferît a vite». La condizion ideâl de poesie e je l’esili. Plui e cjante la vite e plui e fâs vignì fûr la nostalgjie pe vite stesse.
LIS (TANTIS) OPARIS_ Fra i siei volums in strofis di sigûr si à di menzonâ: «Li castelanis» (poesiis in furlan – cuadernis dal Menocchio), «Li peraulis pierdudis. Lengaçs e poesiis tal nestri secul» (Einaudi) e «Haiku furlans» (poesie in furlan cun traduzion, Societât Filologjiche Furlane),  une tipologjie di componiment poetic di trê viers, tipic de culture gjaponese, dai tons sclets, che e à la carateristiche di eliminâ il superflui lessicâl e lis coniunzions par dâ fuarce aes sugjestions de nature. Une tipologjie di componiment che e riflet chel che al jere il sô mût di fâ cu la int.
Fra lis composizions in prose o ricuardìn: «Aforisims» (Campanotto editore), «Cilina» (Biblioteca dell’immagine), «Andreis, uniche polis» (Rubettino editore) e tancj altris. Numerosis ancje lis colaborazions artistichis simpri leadis al teritori come: «Poesiis dai Magredi» (un libri fotografic prime e un caledari daspò, li che ogni fotografie e je rinfuarçade in maniere straordenarie di un haiku tal furlan dal Cjanâl da la Celine).
ENERGJIE VIVAROSE_ Ogni volte che al tornave in Patrie al cirive di spindi timp e energjiis (par vie di une malatie in chescj ultins timps, pardabon pocjis…) par disvilupâ progjets e ideis gnovis.
Di resint, al veve inaugurât dôs mostris fotografichis: «Barcis traghetta la bellezza» (ancje volum fotografic), «La Bibbia. Tutto accade in Valcellina» (fotomontaçs) e une instalazion dal non «I legni della grava». Ancje se al jere indebolît e sot cure, nol rinunciave a curâ di fin lis sô mostris e i siei progjets cun passion e scrupul, in prime persone.
Cualchi setemane indaûr, joibe ai 3 di Setembar, trê dîs prime di lassânus, in chê che e je stade la sô ultime presince publiche, al veve organizât une serade event (li dal Teatri di Manià) di presentazion dal sô ultin libri (La Fisarmonica, i ragazzi del complesso Aurora. La fisarmonica nella cultura e nel bacino Cellina Meduna) e un conciert cun fisarmoniciscj di nomee internazionâl.
Fignon tai siei scrits al veve frontât plui voltis il teme de muart, in pinsîrs e aforisims e, intun di chescj al veve scrit: «in merit a la muart, la poesie e je un ghepart che si ingrume par fâ un slanç e sbranâsi la muart».
Un aforisim che al è ancje stât par Beno Fignon une condote di vite, tant che al à simpri tignude lontane la muart, fin al dì che nancje la poesie no à podût sparagnâi chei dolôrs che nol à mai fat pesâ a nissun, e che cul so fâ zentîl, cuiet e elegant al à simpri scuindût.
Daspò vê ingaiât cu le vite e fintremai cul Signôr un dialic fuart e plen di scletece, Beno Fignon al polse te sô tant amade Montreâl.
Sandri Olivetto

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +