Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – PORDENON. L’esercit cidin dal tierç setôr

............

Come che ducj o savìn ben, il volontariât al è une vocazion e une indole che, des nestris bandis plui che di altris, e cjate teren fertil. Al sarà par vie des vicendis che nus àn tocjât di vicin o par vie di un DNA votât al fâ, ma a cjalâ la schirie nudride des associazions iscritis in maniere uficiâl intes listis e chês tiradis dongje in mût spontani, no si finìs plui di contâ.
Il volontariât al è une ativitât libare, davuelzude par dibant, pes resons personâls plui variis o di spont public e al pues jessi fat in mût episodic o intune organizazion che e pues ancje dâ une formazion tecniche professionâl (viôt p.e. il socors di mont) e che e pues ancje coordenâ servizis in mût costant.
TANT CHE MODEI_ In chescj ultins dîs di cronache o vin sintût plui voltis nomenâ la nestre int tant che esempli e model pe ricostruzion post taramot e par jessi stade come simpri une des primis fuarcis a rivâ li che lis emergjencis a domandin mans.
Par solit, lis ativitâts di volontariât plui batudis si concentrin su lis personis in dificoltât, sui servizis in cjamp sociâl (animazion, supuart, azions cuintri il fûc e Crôs Rosse), in teme di ambient (fondamentâls intune regjon come la nestre), su la tutele dai animâi e su la conservazion dal patrimoni storic, artistic e culturâl.
Jenfri chest mont grandonon di associazions dal tierç setôr, a ‘nd è dôs che, pûr jessint piçulis e cun fuarcis limitadis, a puedin ben rapresentâ dut il moviment, e che par tipologjie di servizis (sociâi e culturâi) a son une vore impuartantis: i Mai Vecjus e la Associazion Scarpèti.
La Associazion Mai Vecjus di Manià e je une clape di pensionâts che, vint ancjemò un spirt di iniziative e tante voie di fâ, ogni an e organize e e partecipe in mût atîf ae vite dal paîs, metint a disposizion de comunitât ideis e buine volontât. Gjavadis lis formis di agregazion ludichis (gjitis e cenis) che a son un moment di stâ insieme par vê sponts e gnovis ideis, i Mai Vecjus a son ben presints tal sociâl e tal plui sclet spirt di volontariât. PRINS A MOVISI_ Cuant che si fevelave che al sieràs l’ospedâl di Manià a son stâts fra i prins a movisi, organizant manifestazions e corieris par lâ in regjon a cirî (par altri cun sucès) di difindi il nosocomi de pedemontane. Simpri tal cjamp de tutele de salût, la associazion e organize ogni an la «Lusignade», par tirâ adun bêçs che daspò a vegnin ducj consegnâts ae «Via di Natale», une altre associazion di volontaris li che si cîr di dâ sperance a personis mancul fortunadis e une vore maladis.
ANCJE EDUCAZION_ I Mai Vecjus però a son ancje gjenitôrs e nonos che a dan une man ai fruts des scuelis (progjet educatîf «La scuola informa») a imparâ la educazion stradâl e a traviersâ lis stradis, par discuvierzi il gust di movisi in sigurece. Une clape di volontaris atîfs ancje in ambient storic culturâl tant che organizadôrs e students dai cors de Universitât de Tierce etât, di cors di furlan pai forescj, e come part ative (memorie storiche) che e contribuìs al disvilup dal Museu de Art des Fariis e des Curtissariis di Manià. Un grop di personis che in maniere solidarie e naturâl a sintin la dibisugne di fâ cence domandâ nuie, rivant dispès a meti in pît iniziativis di grant riclam e spessôr.
MEMORIE A POFAVRI_ La Associazion Scarpèti di Pofavri e je stade metude adun di un grup di une desene di personis che, aromai di dîs agns in ca, a tegnin di cont la memorie secolâr des tradizions in Val Colvare (art, artesanât e culture), no par vivi vuê intal passât – come che e dîs la presidente dal grup – ma par salvâ epar lassâ ai fruts un patrimoni une vore preziôs, che se no al riscjarès di lâ pierdût. La associazion, che e cjape il non des cjalçaduris tipichis dal puest, e organize events internazionâi, mostris di piture, di fotografie; e cul jutori e la poie de provincie di Pordenon, e publiche ogni an libris di contis tal furlan pofavrin (ilustrâts dai canais dai cors estîfs di disen) e libruts bilengâi par cognossi e par preseâ lis tradizions de borgade.
ARCHIVI PERMANENT_ Inte mostre permanent, i volontaris de associazion che a son simpri atents a tirâ dongje documents e materiâi di archivi, a àn metût in pîts une esposizion li che si puedin viodi i lavôrs in len, i ricams, lis lavorazions di cusidure, la cusine, i varis aspiets e custums de vite di mont e la architeture spontanie di Pofavri. Architeture che e fâs di curnîs ancje a une manifestazion («Pofavri, presepi fra i presepis») che simpri plui e cjape dentri intun sfuarç no indifarent chei de Scarpèti e une volte di plui ancje i tancj volontaris forescj che a puartin plui lustri al borc, e che ogni an si rindin protagoniscj di piçulis operis di art. Un lavôr dal dut volontari e che al smire a coinvolzi simpri di plui i fruts, par invistî sul futûr vint la cure di visâsi di dulà che si è rivâts.
Sandri Olivetto

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +