Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Il Friûl al à finalmentri di decidi in autonomie dal so presint e dal so avignî

............

La crisi economiche e çoche fuart su lis aziendis produtivis dai diviers setôrs e sui nivei di ocupazion, e al rint simpri plui pesant il degrât de nestre mont. No si pues dâ il bon acet a decisions su dut chest, stant che a son stadis cjapadis cence o cuintri lis Rapresentancis istituzionâls e associativis dal Friûl.
Cussì, no podìn acetâ che i progjets – fats bogns bielzà cualchi àn indaûr – pal inmodernament des stradis ex statâls simpri plui ingolfadis dal grant trafic di vuê (vâl a dî di Sacîl a Udin, di Udin a Gurize, e di Udin a Tresesin) no sedin stâts finanziâts e metûts in vore ae svelte. Si dîs che no si àn i 280 milions di euros che a coventin. O rispuindìn che pal Friûl no son, ma par puartâ a bon fin la grande viabilitât triestine e la grande plateforme dal puart di Triest, il Guvier di Rome – tal zîr di un an – i bêçs ju à cjatâts… E si trate di ben 315 milions di euros!
Il stes discors lu fasìn cuintri lis decisions dal Guvier e de Regjon che a àn penalizât la Universitât dal Friûl, il Parc tecnologjic di Udin e la Fiere furlane de inovazion tecnologjiche des impresis.
Il cont al cres cul Coridôr european numar 5, che nol va indenant par vie che Triest e la Regjon a insistin suntun progjet di spese faraoniche: a varessin invezit di inmodernâ la ferade che bielzà e esist, cussì si rivarès in Slovenie no traviers il Cjars e Triest ma par Gurize e pe val dal Vipau, come che i Comitâts dai citadins, tancj Comuns e lis Provinciis di Gurize e di Udin a domandin di timp in ca.
Cussì no podìn nancje acetâ che al vegni «dismenteât» il Coridôr european «Adriatic Baltic», metût sù de Union europeane par unî i popui dal mâr Adriatic al mâr Baltic. Chest Coridôr al à di vê ancje lui une prioritât di atuazion, parcè che al garantirès un colegament miôr de Italie e dal Friûl cu la Europe di mieç e dal nord, e al valorizarès la nestre tiere passant su lis olmis de ferade Pontebane di Mestre a Pordenon, a Udin e a Tarvis.
Pal moment, l’ultin cantin lu dedichìn ae energjie eletriche a bon presit pal nestri sisteme produtîf, che e varès di rivâ de Austrie e de Slovenie. Purtrop, la indurance di Rome e di Triest a no volê intierâ lis conduturis de eletricitât e à blocât di fat di agns in ca cheste infrastruture impuartante pal Friûl, ancje se i Comitâts dai citadins, i Comuns e lis Provinciis furlanis le pensin te stesse maniere de Val Camoniche, in Lombardie, dulà che a àn decidût di fâ passâ sot tiere 160 km di eletrodots. Stesse indurance sbaliade de Regjon e di Rome si pant pe sigurece dal risi di inondazions dal Tiliment. Che si vûl otignî dome cu lis grandis «cassis di espansion» e no dantsi di fâ su dut il jet dal flum.
Curtis e che si tocjin inalore. Vuê il Friûl al è espropriât dal podê di decidi sul so presint e sul sô avignî. Par che il Friûl al puedi di gnûf autoguviernâsi, come une volte, i politics furlans di centri drete e di centri çampe che a son in maiorance tal Consei regjonâl a àn une sole cjosse di fâ. Aplicâ la leç sul decentrament regjonâl, tignî pe Regjon dome il podê legjislatîf gjenerâl e delegâ potestâts di atuazion, di funzions, di mieçs finanziaris e personâi ai Comuns e specialmentri ae Comunitât des Provinciis furlanis, che e rapresente la unitât istituzionâl dal Friûl e dal so popul.
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +