Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Sagre, solidarietât paisane

............

La sagre e nas lontan tal timp come fieste religjose, dulà che sul sagrât si celebrave il Sant che al jere dedicât ae glesie. Di cheste fieste religjose aromai al è restât ben pôc, lis sagris di cumò a son tant che marcjâts e dal spirt origjinari a son restadis pocjis olmis.
SACRI E PROFAN_ Cjalant indaûr però si pues rivâ a pensâ che lis sagris a son stadis une des primis manifestazions di solidarietât, un lûc dulà che un paîs si cjatave e dulà che al lavorave insieme par une finalitât a pro de comunitât. Cheste fieste de glesie, chest ringraziament religjôs di un paîs viers il propri patron, al durà plui o mancul fin subit dopo de seconde vuere dal secul passât. Po dopo cul rivâ dal benstâ e de cressite economiche, dongje dal sacri al fo metût il profan, il bancut dai prins marcjadants, i barachins che a vendevin vin e cualchi goloset. Nol jere nuie di mâl in chest, ancje parcè che la sagre cussì e deventave un moment di coinvolziment di une comunitât, un puest dulà che la int si cjatave par lavorâ insieme.
UN SOSTEGN_ Par solit in chei agns i beneficis che la sagre-marcjât e puartave a jerin destinâts a pro de comunitât, par oparis di solidarietât, par sostignî la glesie o par fâ dal ben a cui che al veve bisugne; al è propit cun chest spirt che in tancj paîs a son nassûts grups e comitâts par judâ e par sostignî variis iniziativis, o ancje lis «Pro Loco» par lavorâ in favôr de proprie comunitât.
MOMENT DI INTEGRAZION_ Ma lis sagris no jerin dome chest, a jerin ancje un moment di integrazion sociâl, di int che e lavorave dibant, che si meteve a disposizion, che no si tirave indaûr cuant che al jere di fâ alc. Zovins di buine volontât, anzians cun esperiencis, oms e feminis impegnâts: daûr des sagris si podeve simpri viodi chel che al jere il spirt paisan e de partignince a di une comunitât.
Fiestis di stamp religjôs, nassudis pe celebrazion di un Sant e par chest indreçadis viers iniziativis di aiût, lis sagris – che di religjosis a son deventadis gastronomichis – a son stadis un des primis esperiencis di volontariât e di solidarietât coletive, une scuele di formazion umane e sociâl par tante int che po dopo si è dade da fâ in cetantis manieris.
Luca Zoratti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +