Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – No imponi modei dal alt

............

Franceschino Barazzutti al è president de Associazion Comuns taramotâts dal 1976 e i sindics de ricostruzion dal Friûl: elet tal 1970 come conseîr di minorance, al è stât sindic dal comun di Cjavaç par 18 agns (dal 1977 al 1995) e prime come vicesindic al veve la deleghe a la ricostruzion. Lu vin incuintrât par fâ il pont su la situazion in Abruç.
La vere sfide e sarà la ricostruzion. Ma ise finide la emergjence?
«Fint tant che la tiere e treme no je finide la emergjence. Dopo dal 6 di Mai no stin a dismenteâsi che o vin vude la grande scjassade di Setembar. E ancje li, mi somee che la tiere e continue a tremâ, duncje…».
Cemût viodial i prins intervents?
«A diference di noaltris, li e je partide subit la machine de Protezion civîl, che tal 1976 no esisteve inmò. Ma cheste no baste: al covente che la int si organizi in autonomie. Però chi o vevin tantis servitûts militârs che al significave vê tantis casermis e tancj militârs: po ben, ta chê ocasion al à significât vê tante int che si è metude a lavorâ daurman. Ma dopo, la vite des tendopolis le àn gjestide i comitâts che a son nassûts in pratiche par dut: a la int dal Abruç o dîs che i tocje a jê cjapâ in man la situazion».
Ce consei daial par frontâ la ricostruzion?
«Il prin consei che o doi al è par ducj chei che a fevelin di «model Friûl»: no si à di montâ in catedre. Si à di mostrâur a chê int là jù ce che noaltris o vin fat culì, ma no vin di imponilu, parcè che o vin di judâju a elaborâ une lôr soluzion, pai lôr paîs e no espuartâ un model di «di fûr»: ogni realtât e je une realtât par so cont.
Tornâ a costruî «dulà che al jere, cemût che al jere» o «new towns»?
«Prin di dut, par ricostruî i paîs e no colâ te tentazion di scjampâ vie, si à di vê lidrîs profondis e un grant amôr pe proprie tiere, ma al à di jessi un «amôr razionâl». La idee de «new town» mi somee une idee dal dut sbalade: ancje culì a vevin provât a proponi di concentrâ ducj i paîs intun «Udin 2» ma e je stade une idee che e je stade subit mandade indaûr, fate fûr in cuatri e cuatri vot de int, dai inteletuâi, di Glesie furlane… Lis ideis imponudis dal alt no van ben: e à di jessi la int a decidi cemût che e à di ricostruî. Ma prime e à di rindisi cont che la ricostruzion e à i siei timps».
Cemût viodial la reazion de int a cheste tragjedie?
«Come che o disevi: e à di jessi la int a cjapâ in man la situazion. Magari cussì no pal moment, e o speri di sbaliâmi, no ai viodût il stes moviment popolâr che al è stât culì. Mi somee dut masse cuiet».
Ce consei daial a la politiche in cheste situazion?
«Mi somee che e sedi stade masse esposizion mediatiche ta chestis setemanis. Po dopo i disarès ai politics di metisi in vore ancje dal pont di viste legjislatîf: la nestre regjon e à un corpus di leçs che al podarès jessi doprât come model parcè che no vin di dismenteâsi che par ricostruî si à di vê regulis siguris. O soi content di vê let che al è stât mandât un pool antimafie par vigjilâ sui apalts che a saran di dâ par ricostruî. I ten a ricuardâ che chi in Friûl o vin vût il prin decentrament, ma al è ancje di dî che il president Antonio Comelli al à afermât «O sin stât fortunâts parcè che tai comuns o vin cjatade int in gjambe»: no stin a dismenteâ che nô sindics o vevin responsabilitât direte sui finanziaments che nus vignivin dâts suntun cont personâl par gjestiju in maniere plui svelte».
Ma si tratial dome di ricostruî mûrs?
«No, anzit. La ricostruzion interiôr e je fondamentâl. Come che fondamentâl chi al è stât il rûl di Glesie furlane che tal document «Pai furlans che a crodin» e je stade la prime a elaborâ il principi «Prime lis cjasis e dopo lis glesiis», che intun prin moment al jere stât scombatût, ma che dopo il vescul al à fat propri. Ur va dât at a chescj predis di vê vût une funzion pardabon impuartant par tignî dongje lis comunitâts».
In struc ce covential?
«Prin di dut volontât, trasparence e netece di gjestion; un moviment popolâr autonim e tecnics brâfs (tra chescj si à di scoltâ cun atenzion ce che a disin i gjeolics prime di tornâ a costruî). Par fâsi une idee di ce che al è stât fat culì, ai 20 di Jugn o screarìn une mostre a Vençon li che si podarà cjatâ une vore di documentazion sul taramot dal 1976 e su la ricostruzion».
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +